Pacific Rim: Povstanie Transformerov v Enderových hrách

My generation was born into war… giant monsters attack our world… my father sacrificed himself to help save the world… I’m not my father.

V poriadku, máte moju pozornosť. Povedal som si po prvých sekundách filmu, ktoré som si dokonca dovolil parafrázovať. Od skončenia „veľkej vojny“ a uzavretia trhliny na dne Tichého oceána uplynulo celých desať rokov a svet sa pomaly spamätáva. Väčšinu veľkomiest sa podarilo nanovo vybudovať, avšak sú aj pobrežné miesta, ktoré také šťastie nemali.

Životom v takýchto okrajových miestach, na samom dne spoločenského rebríčka, nás sprevádza Finn Jacob „Jake“ Pentecost. Áno, ten Pentecost. Syn samotného Stackera Pentecosta, ktorého v prvom diele stvárnil úžasný Ildris Elba. Život, ktorý nám Jake predstavil, skutočne nie je  jednoduchý. Pohybovať sa v tejto spoločnosti si vyžaduje značnú schopnosť predierať sa a byť si vedomý toho, čo má akú cenu. A tú najväčšiu cenu, na prekvapenie, majú súčiastky Jaegerov. Pozostatky týchto obrovských majestátnych strojov dnes žerie hrdza a práve Jake sa živí ako priekupník rôznych súčiastok. Ako sa však ukáže, práve to ho dostane do nemalého problému.

(zdroj: cinemart.sk)

Možno sa pýtate, prečo potomok hrdinu, akým bol Pentecost, žije v takejto spoločnosti a zabíja svoj potenciál? Úprimne, pýtal som sa sám seba na to isté a nielen ja, robila to asi každá druhá postava vo filme. Zrejme nejaký druh rebélie. Spomínal som ale nemalý problém. Zdôrazniť však treba, že v ňom má prsty aj Amara Namani, stvárnená herečkou Cailee Spaeny. Herečka, ktorú som doposiaľ v žiadnom filme nevidel, zosobnila postavu, ktorá je vlastne taký ženský chudobný Tony Stark. Prvoplánové, ale prečo nie. Samozrejme, z problémov, v ktorých sa táto zvláštna dvojica ocitla, ich môže dostať len jedna osoba – sestra Jakea. Super, konečne známa postáva! Postavu Mako Mori si opäť zahrala herečka Rinko Kikuchi. Tá však zrejme nemá také veľké slovo a Jakea s Amarou dostáva z problémov len pod podmienkou, že nastúpia na základňu, ktorá je zároveň cvičiskom mladých pilotov Jaegerov.

(zdroj: cinemart.sk)

V tomto momente máme za sebou prvých 15 minút filmu. A presne od tohto momentu to ide viac-menej dole vodou. Preto si vo zvyšku tejto recenzie vypichneme veci, ktoré neboli dobre, nefungovali alebo úplne bez hanby pošliapali odkaz prvého filmu. Ak by som sa tváril, že nejde o sequel filmu z roku 2013, išlo by o ďalšiu priemernú, bezduchú snímku, ktorých Hollywood vyprodukuje ročne nespočetne veľa. Keďže som však veľkým fanúšikom pôvodného filmu, rovnako ako aj prequelu v podobe komiksu (Pacific Rim: Tales From Year Zero), film ma neskutočne sklamal! Ak by som aj ignoroval skutočnosť, že po desiatich rokoch niekto ešte stále tlačí peniaze do výcviku nových kadetov, tak skutočnosť, že ich vzájomné prepojenie už nie je také dôležité, vstrebať nedokážem. Zatiaľ čo prvý film krásne mapoval vzájomný vzťah pilotov Jaegerov a ich schopnosť synchronizovať svoje mysle, tu im stačilo spojenie na 70 % s tým, že je síce nestabilné, ale dostatočné. Občas som mal dokonca pocit, že sledujem Enderove hry (Ender’s Game, 2013), keďže väčšia „pilotov“ boli deti alebo nanajvýš adolescenti.

(zdroj: cinemart.sk)

Nevadí, našťastie to ešte môže zachrániť scenár. Ten bol však na prekvapenie nepríjemne predvídateľný, slabý a nezaujímavý. Spôsob, akým sa kaiju vrátili? Pfff, nestojí ani za reč. Všetko, čo sa vo filme udialo, povedalo či spravilo, každá jedna scéna či záber boli len na efekt. Celý film bol na efekt. Nevadí, že to nedáva zmysel alebo je to chabé, dôležité je, že to dobre vyzerá! To čo predviedol Guillermo del Toro v prvom diele, spôsob, akým sa hral akoby na detskom pieskovisku, spôsobom takým zvláštne temným a šialeným, akým to vie len on, sa v pokračovaní nekonalo. A to skutočne zamrzelo. Pre mňa osobne snímka môže fungovať len ako „stand-alone-movie“, pretože nazývať to sequelom filmu z roku 2013 je urážka.

(zdroj: cinemart.sk)

Treba však spomenúť, že film si svojich fanúšikov určite nájde. Trebárs v Číne (tá ho možno aj zaplatí) alebo v Japonsku, ba dokonca aj v Európe. Keď fandíte pekným CGI efektom, obrovským bitkám mechanických strojov bez štipky duše a nejakého rozumnejšieho scenára, film vám môžem vrelo odporúčať. Ba čo viac, odporučím vám rovno IMAX s Dolby Atmos ozvučením, pretože tam sa vám to dostane pod kožu. Žiaľ, nie do srdiečka…

Zaujal ťa tento článok? Staň sa fanúšikom našej facebookovej stránky a buď pravidelne informovaný o všetkých novinkách! A ak chceš nahliadnuť do zákulisia, sleduj nás na Instagrame.

IntrOvert

"Keď dáš snom priestor, svet sa stane viac farebným."