Padla Temná veža ako domček z kariet?

„Prvé prídu úsmevy, potom klamstvá, napokon streľba.“

Citátom pištoľníka by sa dala vystihnúť adaptácia Temnej veže, bestselleru a magnum opus majstra Stephena Kinga. Po rokoch príprav nám štúdio Sony prináša upravený príbeh, ktorý trailermi a kampaňou veľmi nepresvedčil.

(Stredo)svet, vesmír a Temná Veža čelia útoku, pretože „niektorí muži chcú vidieť svet horieť“. V rýchlom úvode sa nám predstavuje hlavný záporák Walter/Muž v čiernom v podaní Matthewa McConaugheyho. Je slizký, priamy a má pevne stanovený cieľ, čo je v tomto biznise na nezaplatenie. Koniec všetkých svetov, zničenie veže chrániacej ich a vypustenie temnoty (Kde som to len asi videl…? Falkooo!). Záporný hrdina tu však nie je komplexne vykreslený, nebol na to čas a ani scénaristický priestor. Walter sa objavuje, ako je potrebné a dej posúva sebe vlastným bezcitným štýlom.

Walter/Muž v čiernom (zdroj imdb.com)

Čitatelia predlohy ocenia a zároveň odsúdia zobrazenie takzvaných „Boriteľov – detí“, z ktorých sa v rukách Waltera stáva ultimátna zbraň na zničenie veže. Ich dejová linka vyšumela do prázdna a divák nemá čas súcitiť či inak reagovať.

Dej filmu sa točí nielen okolo pištoľníka, ale stredom príbehu je Jake Chambers (Tom Taylor) obyčajný chlapec z New Yorku. Zo snov ho dlhé mesiace po strate blízkeho prebúdzajú nočné mory/videnia a občasné zemetrasenia. V jeho prípade ide skôr o príbeh dospievania, straty a vyrovnania sa s krutou realitou. Tvorcovia sa ideálne trafili do charakteru vykresleného v knihách a najbližšie roky budeme o Tomovi ešte počuť.

Jake Chambers (zdroj imdb.com)

Pri ohlásení Idrisa Elbu ako Rolanda z Gileadu sa zdvihla vlna kritiky (upokojoval ju samotný Stephen King), pretože Pištoľník nemôže byť predsa černoch! Môže a je. Elba má charizmy na rozdávanie a svojho charakteru sa zhostil so cťou. Spolu so streleckou choreografiou a občasným humorom (Boli ste v poslednej dobe v zahraničí? Nie, len na Zemi.) vôbec nie je dôležité, že nie je beloch. Problém nastane, ak sa rozhodne o pokračovaní, čo by mohlo byť  ťažké uhrať vzhľadom na prítomné rasové motívy.

Roland pôsobil zo začiatku unavene, čo je dané frustráciou voči sebe samému a Mužovi v čiernom, ktorý zabil jeho otca (not a spoiler!). Je zlomený, ale nepokorený pištoľník – novodobý rytier s koltmi ukovanými zo samotného meča Excalibur. Film ale nestavia na tom, kto Roland je a kým bol pred pádom všetkého, čo mu bolo v živote cenné. Tu nastáva odklon od predlohy a ďalší z mnohých scénaristických kiksov. Stephen King vytvoril jeho postavu ako tajomného a ponurého muža v štýle klasických westernov Sergia Leoneho.

Pištolník – Roland z Gileadu (zdroj imdb.com)

Hlavným záporom filmu je scenár. Spolupracovali na ňom 4 tvorcovia, no nezachránil to ani Akiva Goldsman (Oscar za Čistú dušu) a Anders Thomas Jensen (Oscar za Valgaften). Pri pokuse adaptovať 8-dielnu sériu kníh (zahrnuté aj pokračovanie 4, 5) úspešne vykradli nosnú kostru deja a nechali si v zálohe len pár prekvapení pre prípad pokračovania. Vo filme sa objaví jedna flashbacková scéna, pri ktorej máte pocit, že je z úplne iného filmu – prázdna a bez kontextu.

Pri rozpočte 60 miliónov dolárov zarobila Temná veža celosvetovo k dnešnému dňu viac ako 72 miliónov. Za majestátny úspech sa to považovať nedá, netreba zabúdať na náklady za obstojnú kampaň. V tomto prípade je otázne, či film prerobí alebo budú opäť čarovať účtovníci z Hollywoodu.

Až na pár úvodných zabrzdení zápletka pekne odsýpa a divák sa nenudí pri ideálnej stopáži 1 h 35 min. Otázkou ostáva, komu je venovaný tento film? Akých divákov si dokáže nájsť, ukážu až najbližšie dni, pretože nie každý zadrží dych pri roztrúsených odkazoch z vesmíru vytvoreného Stephenom Kingom.

Plusy:

  • herci
  • akcia
  • kamera
  • záporák
  • masky

Mínusy:

  • deravý scenár
  • miestami nevyvážený/uponáhľaný dej
  • nulový origin príbeh Rolanda

 

Zaujímavosť:

Pred tým, ako sa réžie uchopil Nikolaj Arcel, sa okolo projektu pohyboval Ron Howard (Čistá Duša, Apollo 13, Rush), ktorý ho mal režírovať, keď sa práv na film v roku 2010 vzdal J. J. Abrams. Po rokoch odkladania od réžie odstúpil a film ďalej len produkoval.

 

Zaujal ťa tento článok? Staň sa fanúšikom našej facebookovej stránky a buď pravidelne informovaný o všetkých novinkách! A ak chceš nahliadnuť do zákulisia, sleduj nás na Instagrame.

Sarger

„Nechci bejt materialistická mrcha týhle party, ale co rizikovej příplatek?“

    Pridaj komentár

    Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

    Solve : *
    28 × 13 =