Padla Temná veža ako domček z kariet?
„Prvé prídu úsmevy, potom klamstvá, napokon streľba.“
Citátom pištoľníka by sa dala vystihnúť adaptácia Temnej veže, bestselleru a magnum opus majstra Stephena Kinga. Po rokoch príprav nám štúdio Sony prináša upravený príbeh, ktorý trailermi a kampaňou veľmi nepresvedčil.
(Stredo)svet, vesmír a Temná Veža čelia útoku, pretože „niektorí muži chcú vidieť svet horieť“. V rýchlom úvode sa nám predstavuje hlavný záporák Walter/Muž v čiernom v podaní Matthewa McConaugheyho. Je slizký, priamy a má pevne stanovený cieľ, čo je v tomto biznise na nezaplatenie. Koniec všetkých svetov, zničenie veže chrániacej ich a vypustenie temnoty (Kde som to len asi videl…? Falkooo!). Záporný hrdina tu však nie je komplexne vykreslený, nebol na to čas a ani scénaristický priestor. Walter sa objavuje, ako je potrebné a dej posúva sebe vlastným bezcitným štýlom.
Čitatelia predlohy ocenia a zároveň odsúdia zobrazenie takzvaných „Boriteľov – detí“, z ktorých sa v rukách Waltera stáva ultimátna zbraň na zničenie veže. Ich dejová linka vyšumela do prázdna a divák nemá čas súcitiť či inak reagovať.
Dej filmu sa točí nielen okolo pištoľníka, ale stredom príbehu je Jake Chambers (Tom Taylor) – obyčajný chlapec z New Yorku. Zo snov ho dlhé mesiace po strate blízkeho prebúdzajú nočné mory/videnia a občasné zemetrasenia. V jeho prípade ide skôr o príbeh dospievania, straty a vyrovnania sa s krutou realitou. Tvorcovia sa ideálne trafili do charakteru vykresleného v knihách a najbližšie roky budeme o Tomovi ešte počuť.
Pri ohlásení Idrisa Elbu ako Rolanda z Gileadu sa zdvihla vlna kritiky (upokojoval ju samotný Stephen King), pretože Pištoľník nemôže byť predsa černoch! Môže a je. Elba má charizmy na rozdávanie a svojho charakteru sa zhostil so cťou. Spolu so streleckou choreografiou a občasným humorom (Boli ste v poslednej dobe v zahraničí? Nie, len na Zemi.) vôbec nie je dôležité, že nie je beloch. Problém nastane, ak sa rozhodne o pokračovaní, čo by mohlo byť ťažké uhrať vzhľadom na prítomné rasové motívy.
Roland pôsobil zo začiatku unavene, čo je dané frustráciou voči sebe samému a Mužovi v čiernom, ktorý zabil jeho otca (not a spoiler!). Je zlomený, ale nepokorený pištoľník – novodobý rytier s koltmi ukovanými zo samotného meča Excalibur. Film ale nestavia na tom, kto Roland je a kým bol pred pádom všetkého, čo mu bolo v živote cenné. Tu nastáva odklon od predlohy a ďalší z mnohých scénaristických kiksov. Stephen King vytvoril jeho postavu ako tajomného a ponurého muža v štýle klasických westernov Sergia Leoneho.
Hlavným záporom filmu je scenár. Spolupracovali na ňom 4 tvorcovia, no nezachránil to ani Akiva Goldsman (Oscar za Čistú dušu) a Anders Thomas Jensen (Oscar za Valgaften). Pri pokuse adaptovať 8-dielnu sériu kníh (zahrnuté aj pokračovanie 4, 5) úspešne vykradli nosnú kostru deja a nechali si v zálohe len pár prekvapení pre prípad pokračovania. Vo filme sa objaví jedna flashbacková scéna, pri ktorej máte pocit, že je z úplne iného filmu – prázdna a bez kontextu.
Pri rozpočte 60 miliónov dolárov zarobila Temná veža celosvetovo k dnešnému dňu viac ako 72 miliónov. Za majestátny úspech sa to považovať nedá, netreba zabúdať na náklady za obstojnú kampaň. V tomto prípade je otázne, či film prerobí alebo budú opäť čarovať účtovníci z Hollywoodu.
Až na pár úvodných zabrzdení zápletka pekne odsýpa a divák sa nenudí pri ideálnej stopáži 1 h 35 min. Otázkou ostáva, komu je venovaný tento film? Akých divákov si dokáže nájsť, ukážu až najbližšie dni, pretože nie každý zadrží dych pri roztrúsených odkazoch z vesmíru vytvoreného Stephenom Kingom.
Plusy:
- herci
- akcia
- kamera
- záporák
- masky
Mínusy:
- deravý scenár
- miestami nevyvážený/uponáhľaný dej
- nulový origin príbeh Rolanda
Zhrnutie
Temná Veža sa, podľa očakávaní, zaraďuje medzi ďalšie adaptácie majstra Kinga. Poteší, zahreje príjemne pri srdiečku a zároveň na konci odchádzate prázdny a smutný s pachuťou na jazyku, pretože to mohlo byť také dobré. Fantasy/sci-fi/western/postapo svet s obrovským potenciálom, z ktorého by som si pozrel v budúcnosti rád viac.
Zaujímavosť:
Pred tým, ako sa réžie uchopil Nikolaj Arcel, sa okolo projektu pohyboval Ron Howard (Čistá Duša, Apollo 13, Rush), ktorý ho mal režírovať, keď sa práv na film v roku 2010 vzdal J. J. Abrams. Po rokoch odkladania od réžie odstúpil a film ďalej len produkoval.
Zaujal ťa tento článok? Staň sa fanúšikom našej facebookovej stránky a buď pravidelne informovaný o všetkých novinkách! A ak chceš nahliadnuť do zákulisia, sleduj nás na Instagrame.