Zaklínač: Prokletí vran

Nočná mora každého rodiča – keď sa z jeho malého dievčatka stane uvrešťaná striga. Nie, nehovorím o puberte, ale o tretej komiksovej knihe príbehov zaklínača Geralta z Rivie Prokletí vran. Vydavateľstvo Crew nám opäť prináša zaujímavý príbeh na motívy poľského spisovateľa Andrzeja Sapkowskeho a jeho sveta zaklínača Geralta. Pôvodný komiks od vydavateľstva Dark Horse preložil opäť Martin Antonín.

Doposiaľ robili Geraltovi garde rôzni sidekickovia – v prvej knihe pocestný, ktorého Geralt zachránil pred obludou, no ktorý napokon nebol tým, čím sa zdal byť, v druhej knihe charizmatický trpaslík, baviaci nás svojou prostorekosťou –, no tentoraz je to iné. Geraltovi v tejto knihe kryje chrbát naša-vaša obľúbená Ciri (musíte ju milovať). Mladá zaklínačka má to najlepšie zo svojho otca – je húževnatá, silná, schopná a odhodlaná, no najmä v nej prekypuje cit pre zodpovednosť a, priznajme si, aj vzbura voči rodičom či všetkým, ktorí ju podceňujú. A to musí mať svoje následky.

Geralt a Ciri spolu putujú, boli povolaní na quest do Novigradu, kam ich zavolala kňažka Maerlina, vlastniaca preslávené kúpele. Trápi ju výskyt strigy, ktorá z času na čas vyzabíja celú miestnosť ľudí a odplichtí sa preč. To by rozrušilo nejedného podnikateľa. Okrem toho, že máme možnosť na chvíľočku zahliadnuť mnoho vedľajších zákaziek, ktoré zaklínači riešia po ceste, zaujímavé je v tomto príbehu značné množstvo flashbackov, a to hneď v úvode. Neskôr ma zas prekvapilo, ako často autori využili jednopanelové scény na naznačenie jednak časového posunu, no aj rozmanitosti dňa zaklínačov.

O čo však ide (dúfam, že to nebude nijakým spôsobom spoiler): tento príbeh nadväzuje na prvú poviedku prvej zaklínačovej knihy Posledné prianie/Poslední přání o Geraltovom boji so strigou. Ak tú poviedku poznáte naspamäť, tu ju môžete v rámci flashbackov zočiť nakreslenú a ešte lepšie si ju vyzualizovať, aj keď je značne osekaná. Viac vám z príbehu neprezradím, nech máte autentický zážitok, no vieme, že nenávisť plodí nenávisť a naše skutky nikdy neostávajú bez následkov, tak ako neostal ani Geraltov boj s jeho prvou strigou, kde sa nechal zotročiť zlobou, aby ju porazil. Z obálky však už môžete vidieť, že budeme mať tú česť aj s Yennefer (ktorá sa správa panovačne ako vždy).

Čo mi v tomto diele trochu chýbalo, bol humor (či už čierny, suchý alebo sarkastický), ktorým boli prvé dve knihy preplnené, no tu ho je pomenej, sem-tam si niečo Geralt so Ciri prehodia, ale tým, akí sú si podobní, ich vtípky mierne zanikajú, keďže im nemá kto kontrovať. Na druhej strane dostávame viac temnoty a ponurosti, viac vážnych tém, viac nechutnosti. Na príbehu tohto dielu spolupracovali už so stálicou Paulom Tobinom aj autori príbehu tretej zaklínačskej hry Divoký hon (čomu ja pripisujem ten vyššie spomenutý netradičný prístup s flashbakmi a scénickými prestihmi).

Kresby sa tentoraz chopil kreslič Piotr Kowalski a značne to vidieť, ak si už zvyknete na kresbu prvých dvoch kníh. Opäť to má plusy aj mínusy. Je to skôr krok vedľa, aj keď vždy platí, že je to vec vkusu. Anatomické joky, ako že zaklínači majú nohy dlhé 2,5 m, plochosť tvárí či odflakovanie práce mne príliš nesadli. Čo kresličovi naozaj išlo, boli príšery, hlavne striga, okolo ktorej sa príbeh točil, tú nakreslil skvelo. Zmenil sa tiež colorista, je ním Brad Simpson, ktorý odviedol skvelú prácu. Komiks je krásne farebný, no napriek tomu nestráca zo svojej atmosféry. Spracovanie knihy (úvodné strany, predely kapitol) zostáva vo forme, aká bola nastolená v predchádzajúcich knihách a je to dobré. Čo sa trochu odlišuje, je štýl obálky, a to v každom aspekte, no nemôžem jej nič vytknúť, priam naopak, tvorí zaujímavý kontrast voči prvým dvom, no vizuálne mi lahodí trochu viac. Má ju na svedomí Grzesiek Przybys.

Celkovo je to však príjemný oddychový komiks, ktorý nadväzuje na jeden z mojich obľúbených príbehov. Naznačuje (o čo sa snažili aj predchádzajúce knihy), že aj príšera môže mať svoje hlboko zakorenené a v podstate veľmi ľudské pohnútky, takže sa od nás až tak veľmi nelíšia. Veď ľudia sú často oveľa väčšími príšerami ako strigy, kikimory, bruxy či kostejovia.

Za recenzný výtlačok ďakujeme Vydavateľstvu Crew.

Podrobné informácie o knihe:

• Vydavateľstvo: Crew