Site icon Multiverzum

Aprílová hra mesiaca: God of War

Vítam vás pri novej, dúfam že pravidelnej sérii článkov zameraných na hry. Raz mesačne sa spolu obzrieme za uplynulým mesiacom a rozoberieme si jednu hru, ktorá bola v danom mesiaci tou najzaujímavejšou, a teda sa najviac oplatí zahrať si ju. Vyberať budem na základe niekoľkých faktorov – predajnosti, recenzií, množstva pozitívnych ohlasov komunity a nakoniec aj všeobecného hypu. 

Účelom článku určite nebude recenzovanie. Recenzovať hry na fanúšikovskom portáli mi totiž príde absolútne zbytočné. Len v našej malej česko-slovenskej kotline máme niekoľko redakcií, ktoré sa recenzovaniu venujú profesionálne. Preto by som chcel hry skôr predstaviť a následne, pokiaľ vás hra zaujme, poslať ďalej práve na profesionálne portály. Každopádne, som otvorený feedbacku, takže ak vám niečo bude chýbať, alebo budete mať akúkoľvek inú pripomienku, stačí mi napísať a určite to vezmem do úvahy.

Poďme sa pozrieť na aprílovú hru mesiaca – God of War. Kto sa o hry trochu zaujíma, určite o nej minulý mesiac počul. A to nielen preto, že ide už o štvrtý diel série (ak nepočítame spin-offy). Hra síce vyšla 20. apríla, ale Sony jej verilo natoľko, že rozposlalo recenzentom kópie omnoho skôr. A tak mohli recenzie vychádzať už 10 dní pred samotným vydaním hry. Podobnú taktiku použili už pri minuloročnom hite Horizon: Zero Dawn. A opäť sa im oplatila. Recenzie totiž začali vychádzať a aj keď každý očakával, že budú pomerne dobré, málokto čakal, že budú až také nadšené. Stačí sa pozrieť na agregátor recenzií OpenCritic, God of War má pri 105 recenziách priemerné skóre 95 zo 100. To z nej robí štvrtú najlepšie hodnotenú hru vôbec (na rovnakom mieste aj Flower a Last of Us Remastered).

Toto celé, samozrejme, malo za následok, že sa o God of War začalo v rámci herného internetu hovoriť úplne všade. Pretože čo robia hráči, keď sú na niečo natešení, ale ešte k tomu nemajú prístup? No, diskutujú na fórach, tweetujú, píšu články, tvoria videá, snažia sa získať čo najviac informácií. A tento hluk sa potom dostáva aj do mainstreamových médií. Celé je to veľký marketingový ťah, ktorý má jeden háčik – na to, aby sa im skutočne podaril, hra musí byť naozaj dobrá. A táto bola. Výsledkom je najrýchlejšie predávaná PS4 exkluzivita vôbec. Len za prvé tri dni si ju kúpilo viac ako 3,1 milióna hráčov.

Tak už vieme, že hra je dobrá a úspešná. Teraz si skúsme povedať prečo. Nebudem zabiehať do úplných detailov, po tie vás pošlem k recenziám. Odporučiť môžem napríklad tú na sector.sk či hrej.cz. Zo zahraničných má výbornú recenziu IGN. Pokiaľ chcete radšej videorecenziu, AngryCentaurGaming robí pravidelne asi najlepšie videorecenzie na YouTube. Články samotné sú bez spoilerov, ale dávajte si pozor na komentáre. God of War je totiž veľmi príbehová hra a niektoré spoilery vám ju pokojne môžu pokaziť.

Tým sa dostávame naspäť k otázke prečo. Čo robí z God of War jednu z najlepších hier generácie? Veľmi krátka odpoveď znie: príbeh, gameplay a technické spracovanie. Skúsme si to rozmeniť na drobné. Pokiaľ sériu God of War nepoznáte, odporúčam toto české video, kde autor veľmi pekne prebehne príbeh originálnej trilógie. Vývojári sa rozhodli urobiť v tomto diele takzvaný soft reboot celej značky. To znamená, že pôvodné hry sú stále súčasťou kánonu a „stali sa“, ale čas a zasadenie sa posunuli natoľko, že na tom vlastne ani nezáleží. Pre nováčika v sérii je to jednoducho nová hra a žiadna vedomosť mu chýbať nebude. Koniec koncov, takéto veci robia Marvel a DC pomaly každých pár rokov.

V každom prípade, Kratos sa po udalostiach z tretieho dielu presúva z prostredia gréckej mytológie do tej severskej. Tu si nažíva pomerne bez problémov v Midgarde so svojou ženou a synom, Atreom. Veci sa zmenia, keď jeho žena zomrie. Jej posledným želaním bolo, aby jej popol rozptýlili z vrcholka najvyššej hory na svete. Alebo skôr všetkých svetov. Určite si pamätáte (napr. z Marvelovského Thora), že v severskej mytológii existuje okrem Midgardu aj ďalších osem svetov. Kratos a Atreus sa teda vyberú na cestu, ktorá ale nebude taká pokojná, ako sami dúfajú. Nakoniec, aj keď je omnoho starší a pokojnejší, stále ide o Kratosa. Viac o príbehu hovoriť nechcem, je skutočne výborný a spoilery sú v tomto prípade veľkým nepriateľom. Každopádne je veľmi osviežujúce dostať príbehovo zameranú hru na tejto úrovni, hlavne po tom, ako vám niektoré firmy budú tvrdiť, že klasické single playerové hry sú mŕtve a budúcnosť spočíva v takzvaných „live services“.

Art of Brian Terrero Sensej

Čo sa týka gameplayu, ide o pomerne lineárnu akčnú hru s nalinajkovaným príbehom a častými dialógmi či inými príbehovými animáciami. Predstavte si Uncharted alebo Last of Us so súbojovým systémom podobným Dark Souls (aj keď nie takým náročným). Tvorcovia God of War ale veľmi pekne zotierajú rozdiely medzi tupým koridorom a open world hrami. Napriek svojej linearite totiž God of War ponúka niekoľko skutočne otvorených lokácií, side questov a podobných vecí, čo hru ozvláštňuje a ponúka možnosť odbočiť z hlavnej linky. Navyše je tu veľké množstvo RPG prvkov. Znie to síce pomerne všedne, ale ako potvrdia všetci recenzenti, všedné to skutočne nie je. Všetky tieto prvky totiž fungujú a perfektne do seba zapadajú.

No a nakoniec to technické spracovanie. Že hra vyzerá úžasne, vám asi nemusím hovoriť. Stačí sa pozrieť na okolité videá a bude vám to jasné. Pokiaľ máte 4k TV a PS4 Pro, toto bude tá hra, pri ktorej si poviete: „Stálo to za to!“. Okrem grafiky chcem ale spomenúť aj pár zaujímavých detailov. Hlavného hrdinu, Kratosa, hrá Christopher Judge. Herec známy ako Teal’c zo seriálu Stargate SG1. A áno, skutočne hrá, nielen dabuje. Všetky Kratosove pohyby totiž boli zosnímané technológiou Motion Capture. Ďalšia zaujímavosť je, že celá hra funguje na jeden záber kamery. To znamená nielen žiadne loadingy (na to sme v tejto dobe už zvyknutí), ale ani žiadne strihy pri prechodoch medzi hraním a sledovaním príbehových animácií. A nechcem zabudnúť ani na hudbu Beara McCrearyho. Poznať ho môžete ako tvorcu hudby v Battlestar Galactica, Black Sails a mnohých ďalších.

V krátkosti som sa pokúsil vysvetliť, prečo je God of War taký dobrý, ale pokiaľ vám to ešte nestačí, skúste si pozrieť toto video. Myslím, že pán z kanálu Downward Thrust veľmi pekne vystihuje výnimočnosť tejto hry, hlavne pri momentálnom nastavení herného priemyslu.

Predtým, než tento článok ukončím, by som ešte chcel ponúknuť pár alternatív. Je mi totiž jasné, že nie každý bude mať možnosť či chuť zahrať si práve God of War. A hier vychádza každý mesiac veľké množstvo! Priaznivcov survival hier či fanúšikov budovateľských stratégií by mohol zaujať Frostpunk. Nová hra od tvorcov This War of Mine vás nechá budovať posledné mesto na Zemi počas novej doby ľadovej. Ale pozor, prežiť nie je jednoduché a osud posledných ľudí bude závisieť najmä od vašich dobrých rozhodnutí! Pokiaľ máte pre zmenu radi Japonsko a sériu GTA, pozrite sa na Yakuzu 6. Najnovší diel tejto japonskej odpovede na GTA uzatvára príbeh hlavného hrdinu a robí to v novom engine, od základu vybudovanom pre PS4. Nevýhodou je, že nový hráč by mohol byť stratený v príbehu. Tvorcovia na to však mysleli a ponúkajú aj možnosť prejsť si príbeh predošlých dielov v krátkom textovom zhrnutí.

Týmto sa dostávame k úplnému záveru prvého článku o Hre mesiaca. Dúfam, že vás God of War zaujal. Ako som spomínal už na začiatku, dôležitý je váš feedback. Píšte do komentárov, či už na stránke alebo na Facebooku, čo si o takýchto článkoch myslíte, aké informácie vám tu chýbajú alebo sú naopak navyše. A pokiaľ pôjde všetko správne, vidíme sa opäť o mesiac, zatiaľ sa majte pekne a hrajte dobré hry!

Zaujal ťa tento článok? Staň sa fanúšikom našej facebookovej stránky a buď pravidelne informovaný o všetkých novinkách. A ak chceš nahliadnuť do zákulisia, sleduj nás na Instagrame.