Site icon Multiverzum

Carnival Row – odraz reality cez fantasy optiku

Titulok recenzie odkazuje na pocity, ktoré vo mne zanechal neo-noir fantasy seriál streamovacej platformy spoločnosti Amazon. Prime video nám v roku 2019 ponúklo viac seriálových lahôdok, ale pre mňa topkou ostáva osemdielny seriál Carnival Row, v ktorom nechýba nádych hororu a správna dávka mystéria.

Seriál odštartoval ešte koncom leta, no v guľáši seriálových noviniek sa mi občas stratí niečo naozaj dobré. V mojom prípade som prehliadla práve Carnival Row tvorcov René Echevarria a Travisa Beachama. V podstate si to komplikujem sama, lebo sa snažím dodržiavať pravidlo dvoch. Premenené na drobné, mám povolené čítať a pozerať súčasne maximálne dve knihy a dva seriály.

(zdroj: imdb.com)

Sedem dielov Carnival Row má zhruba päťdesiatminútovú stopáž. Výnimkou je záverečný diel, na ktorý si musíte vyčleniť viac ako hodinu. Seriál má rýchle tempo, čo pripisujem najmä počtu dielov, ktoré prvá séria dostala. Považujem za dobrú voľbu vyrozprávať príbeh bez zbytočného balastu. Na jednej strane je to super, na druhej však môžeme prežiť panický záchvat: „Čo budem robiť do ďalšej série?!“

Kde inde by mohol začať fantasy príbeh, ako na konci vojny. Toto klišé nás dostáva in medias res do sveta ľudí, ktorí sa musia o svoju zem deliť s mýtickými bytosťami. Vojna medzi ľuďmi a vílami sa skončila horšie pre mytologické bytosti. Boli vyhnané zo svojho domova na ostrove Tirmanoc. Samozrejme, ani jednej strane sa nepáči predstava deliť sa o spoločné územie, prácu, domov… Za kratší koniec opäť ťahá nadprirodzeno. Po príchode do Republiky Burgue, ktorá ich po vojne „prichýlila“, sa stávajú sluhami ľudí, ktorí ich v podstate len trpia. Na pozadí medzirasových a existenčných problémov nám tvorcovia naservírujú aj niekoľko romantických liniek, ktoré sú podľa môjho názoru predvídateľné.

(zdroj: imdb.com)

Hlavná hrdinka, víla Vignette, tiež opúšťa Tirmanoc. V Republike Burgue stretáva známych a aj svojho bývalého milenca burgueského vojaka Rycrofta Philostratea alias Phila, ktorý mal byť mŕtvy. Ten sa po návrate z vojny stal detektívom burgueskej polície, dodržiava zákony a pred neprávosťou ochraňuje práve bytosti, ktoré sú iné. Vignette a Philo musia počas série vybojovať viacero bojov. V prvom rade svoj vnútorný, tiež spoločenský a rasový. Keďže je Carnival Row hybridom fantasy a detektívky, hlavní predstavitelia riešia aj záhadu krvavých vrážd, ktoré niekto v hlavnom meste pácha. Ako to už býva, počas vyšetrovania získajú odpovede na otázky, ktoré ani nechceli zodpovedať.

Hlavných úloh sa zhostili Cara Delevingne a Orlando Bloom. Dlhšie si „fičím“ na vlne filmových hercov v seriáloch, a preto som bola zvedavá, ako sa rolí zhostia. Celkom som im „spapkala“ chémiu, ktorá medzi nimi vládla a na mňa zafungovala. Viac ma však bavil, na moje prekvapenie, Orlando v postave Phila. Rola drsného, spravodlivého a intuitívneho, no vnútorne „rozbitého“, detektíva mu sadla. Philo rozdúchal moje sympatie voči Bloomovi asi po prvýkrát od jeho stvárnenia sladkého Legolasa. Menej ma oslovila „multitalentovaná“ Cara Delevingne, ktorá nosí na tvári stále ten istý výraz cynickej Wednesday z Adamsovcov. Za pozitívum seriálu považujem aj ostatné postavy a ich hercov, ktoré boli uveriteľné. Vypichla by som najmä výkon Tamzin Merchant, ktorá opäť dokázala, že to proste vie.

Ak sa stále neviete rozhodnúť, či stojí seriál Carnival Row za pozretie, presvedčiť vás môže aj fakt, že seriál dostal druhú sériu.