Ako dopadla bratovražedná vojna superhrdinov?

Konečne sme sa dočkali! Najočakávanejšia komiksová snímka vstúpila do kín a Marvel nám ukázal, ako to má vyzerať, keď sa proti sebe postavia superhrdinovia. Bratia Russovci, ktorí režírovali film Captain America: Winter Soldier sa chopili aj réžie Civil War a priniesli nám dokonale vyváženú snímku. Dôvody, pre ktoré film Winter Soldier označujú za najlepšiu snímku MCU (Marvel Cinematic Universe) sme dostali naservírované aj v jeho pokračovaní.

Dokonale prepracované bojové scény, ťažké témy, či psychologická hra nám bola v prvej polovici filmu dávkovaná perfektne, tak, ako tomu bolo v druhom pokračovaní Captaina Americu. Dokonca si trúfam pomenovať prvú časť filmu ako Winter Soldier 2. Celý spor superhrdinov sa v prvej časti filmu riešil skôr v pozadí. V prvej polovici išlo hlavne o akési dozrievanie postáv do toho správneho rozpoloženia, aby ich následné „postavenie sa proti bratom“ malo skutočný zmysel. Fanúšika komiksov poteší množstvo odkazov zo stránok komiksov. Bratia Russovci k týmto odkazom pristupovali naozaj zodpovedne. Treba však podotknúť, že bežný divák tieto scény pochopí a nebude o nič ochudobnený. Ide skôr o veľmi milé žmurknutie na čitateľov komiksov. Dôvody sporu nazývaného Civil War sú známe už z trailerov, lenže nič nie je také jednoduché a priamočiare ako by sa mohlo zdať. Bratia Russovci sú majstri v tvorení zapeklitej a zamotanej situácie. Keďže je však táto recenzia bezspoilerová, nebudem ďalej rozvíjať túto časť príbehu a prejdeme k druhej polovici filmu.

ciwil_war_03

V druhej časti snímky nastal voľný priechod emócií a dostali sme Civil War v tom pravom slova zmysle. Brat proti bratovi, hrdina proti hrdinovi, Avenger proti Avengerovi! Ako je zrejmé, spor rozdelil hrdinov na dva tábory a u väčšiny hrdinov bolo zrejmé, na ktorú stranu sa priklonia, teda až na dve. Tými dvoma postavami boli mladý Peter Parker a.k.a. Spider-Man a Scott Lang a.k.a. Ant-Man. Ich takzvané verbovanie sa nieslo v príjemnej a humornej atmosfére. Chémia medzi Petrom a Tonym, na ktorú sme sa tešili, fungovala úplne perfektne! Verbovanie bolo pekným prepojením prvej, ťaživou atmosférou nasiaknutej časti a druhej, ktorá bola pravým nefalšovaným blockbusterom.

Postupne sa dostávame k letiskovej scéne, ktorú poznáme už z trailerov, TV spotov a rôznych predstavovaní, ktorými nás Marvel zasypával. Ak ste nadobudli pocit, že sme opäť videli veľa, ste na omyle! To, čo sa skutočne stane na letiskovej scéne je veľkolepé! Perfektne zvládnutá choreografia a dokonale využité schopnosti každého hrdinu s jedným naozaj veľkým prekvapením. S tými prekvapeniami je to zaujímavé, bratia Russovci na nás chrlili jedno prekvapenie za druhým! Mimochodom, tých, čo tvrdia, že v knižnej predlohe bolo viacej hrdinov a film tým pádom nemôže fungovať, vyvediem z omylu. Bolo to totiž vyrovnané, bolo to akurát a letiskovú pasáž som si neskutočne užil. Ďalšia vec, buďme úprimní, aj v komikse pri veľkých bojových scénach bola väčšina hrdinov len na dotvorenie atmosféry a samotný spor sa točil len okolo pár hrdinov (teda, pokiaľ ste nečítali všetky zošity Civil War, ktorých je cez 120).

ciwil_war_04

Po najakčnejšej, najštýlovejšej pasáži (letiskovej) z MCU ostáva film sledovať ústredné postavy konfliktu. V tomto momente začína byť spor medzi postavami veľmi osobný. Šmahom ruky boli dôvody ako bezpečnosť, spravodlivosť, či verejné dobro odsunuté do pozadia. Súboj Captaina Americu a Iron Mana bol naozaj drsný, surový a agresívny. Miestami som mal pocit, že hrdinovia strácajú zdravý úsudok a konajú už len čisto inštinktívne. Súboj Batmana a Supermana bol oproti tomuto doslova medový! Boj dvoch Avengerov je do poslednej chvíle natoľko vyhrotený, až začínate mať strach, že dôjde k najhoršiemu. Koniec sporu nie je žiadny „happyend„, ale to sa dalo čakať, keďže po ruke nebola žiadna Martha. Hahaha, musel som si rýpnuť. Ale vážne! Nečakajte žiadne objímanie, ani láskyplný prísľub ružovej budúcnosti, na ktoré sme boli v minulých snímkach MCU zvyknutí.

Dej filmu odsýpal presne tak, ako bolo treba. Nič sa zbytočne nenaťahovalo a naopak nič nebolo vzaté z rýchlika. Plynulosť deja hodnotím na jednotku. Rád by som teraz, prešiel k postavám samotným, keďže jedným z veľkých lákadiel boli práve nováčikovia. Prvý sa vo filme objavil Black Panther, ktorý akoby z oka vypadol komiksovej predlohe. Mladý, ale zároveň múdry, odvážny a bojovný Wakanďan, ktorý si ctí tradície svojich predkov. Bolo zaujímavé sledovať tak tradičnú postavu v modernom a uponáhľanom svete. Najväčším lákadlom medzi nováčikmi je bezpochyby Spider-Man. Len jeho prvé zábery v poslednom traileri takmer zhodili internet. Aký je nový Spider-Man? Dokonalý, úžasný, spektakulárny a trošku viac digitálny ako sme boli zvyknutí. Berie si to najlepšie z predchádzajúcich dvoch a zároveň povyšuje to, čo na Spider-Manovi najviac milujeme, na úplne inú úroveň. Sledovať bojujúceho Spider-Mana, ktorý chŕli jednu hlášku za druhou bolo na nezaplatenie. Marvel to dokázal a ja som vďačný (*zvuk stekajúcej slzy po líčku*)! Skupinu nováčikov nakoniec uzatvára Ant-Man. Ten neostáva nič dlžný svojej povesti z prvého filmu. Mimochodom, je to prvý film, v ktorom sa stretne s Falconom po ich menšom nedorozumení. Ostatné, už zabehnuté postavy, sú takmer do jedného poznačené udalosťami z predchádzajúcich filmov MCU. Je naozaj citeľný ich vnútorný konflikt, či to, čo robia, je naozaj správne. Koniec koncov, každá skutočnosť/rozhodnutie má dve strany mince.

ciwil_war_02

Určite poznáte tvrdenie, že film je tak dobrý, ako jeho záporák. Otázka znie, či boli Baron Zemo, poprípade Crossbones tými správnymi záporákmi. Pamätáte si na Wolfganga von Struckera z filmu Avengers: Age of Ultron? Čo vravíte na jeho úlohu? Nuž, s Crossbonesom by si určite rozumeli. Čo sa týka Barona Zema, neviem či bol záporákom v tom pravom slova zmysle. Zemo sa značnú časť filmu držal v úzadí a ja osobne som ho vnímal len ako akýsi katalyzátor celej Civil War. Tými ozajstnými záporákmi vo filme boli práve hrdinovia na opačnej strane barikády, ako tí, s ktorými divák sympatizoval. Ste fanúšikom tímu Iron Man? Tak je Rogers tvrdohlavý, sentimentálny dedko. Stojíte na strane Captaina Americu? V tom prípade je Stark zadebnený, samoľúby psychopat. V tom je krása Civil War. Obe strany sú tie správne a nesprávne zároveň.

(zdroj obrázkov: marvel.com)

Zaujal ťa tento článok? Staň sa fanúšikom našej facebookovej stránky a buď pravidelne informovaný o všetkých novinkách!

IntrOvert