Folklords #1 – viac ako (len) paródia

Folklords od BOOM! Studios predstavuje klasický príbeh trochu inak. Hlavný hrdina Ansel je čudák snívajúci o vzdialenom a zvláštnom svete, plnom vzrušujúcich vynálezov a zvláštneho oblečenia. Sám si tieto vynálezy doma vyrába a oblieka sa do šiat, ktoré vidí vo svojich snoch. Zvratom je, že Ansel žije v klasickej rozprávkovej dedine a sníva o modernom svete plnom technológií, vysokých budov a oblekov. V deň svojich osemnástych narodenín sa rozhodne opustiť rodnú dedinu a konečne nájsť odpovede. Podarí sa mu nájsť legendárnych Folklords a zistiť, odkiaľ sa berú jeho vízie?

Samotný príbeh prvej časti sa odohráva výlučne v Anselovej rodnej dedine. Všetci 18-roční momentálne riešia jedinú vec: zajtrajšiu ceremóniu „vyberania Questu“ – veľkú udalosť, kde si každý novodospelý vyberie jednu úžasnú, epickú úlohu, ktorej splnenie ovplyvní jeho či jej život. V predvečer ceremónie sa všetci mladí stretnú a rozprávajú o svojich vysnených Questoch. Tu Ansel odhalí svoj zámer – za svoj Quest si vybrať vyhľadanie legendárnych Folklords. Všetci sú v šoku, keďže vybratie si takéhoto Questu sa v dedine trestá. Ansel však verí, že len oni mu môžu pomôcť nájsť odpovede na vízie moderného sveta, ktoré ho prenasledujú.

(zdroj: https://comicbook.com)

Na ďalší deň, predtým, ako Ansel ohlási svoj Quest, je ceremónia prerušená tajomnými Knihovníkmi. Tí zakážu všetky Questy mimo dediny a namiesto toho rozdajú všetkým náhradné Questy – ako napríklad sledovať svojich susedov. Dôvodom má byť nebezpečenstvo – ako za hranicami dediny, tak v nápadoch a príbehoch tu v dedine. Ansel sa však zastaviť nenechá a spolu so svojím kamarátom Archerom sa vyplížia z dediny za skutočným dobrodružstvom. Tu sa prvý diel končí.

Kde príbeh najviac žiari, je spôsob, akým sa vôbec neopiera o existujúce a všeobecne známe príbehy. Napriek tomu, že tento komiks je situovaný spôsobom, ktorý priamo prosí o easter eggy a referencie na Narniu, Harryho Pottera a stovku ďalších príbehov o cestovaní medzi svetmi, autori sa rozhodli nepoužívať žiadnu z týchto barličiek. Namiesto toho vytvorili vlastný svet, ktorý je síce inšpirovaný, no nikto nemôže povedať, že nie je ich. Práve táto originalita prestupuje celý príbeh tak písaním, ako aj grafickou stránkou a dobre podtrhuje témy hľadania svojej vlastnej cesty vo svete, ktorý sa vám snaží cestu predpísať.

(zdroj: https://comicbook.com)

Veľkým lákadlom tohto komiksu bola práve vizuálna stránka. Rozprávkovosť prostredia je zvýraznená pestrofarebným coloringom, jednotlivé prvky sú však šikovne zladené, a preto nijaký prvok, dokonca ani Ansel v obleku a s hodinkami, nepôsobí vyslovene rušivo.

Kde má príbeh najväčšie nedostatky, je práve budovanie onoho zaujímavého sveta. Veľa vecí je naznačených alebo priamo vyslovených, avšak nie dostatočne vybudovaných. Napríklad Knihovníci, ktorí majú pôsobiť ako symbol útlaku a cenzúry – avšak až do incidentu na ceremónii ich takmer nevidíme a nevyzerá to, že by predtým mali dopad na bežný život v dedine. Taktiež nám nie je ukázané, akou veľkou hrozbou sú, keďže na ceremónii zadržia Archera, no ten je okamžite prepustený a nevyzerá to, že by mu bolo nejako ublížené. Nie je nám ani ukázané, ako vyzerá bežný deň v dedine, ako Anselova podivnosť ovplyvňuje jeho každodenný život či ako sa udržuje cenzúra vo svete, kde všetci mladí chodia na Questy po celom svete. Tieto a ďalšie maličkosti pôsobia trochu ako piesok v kolieskach celého príbehu a zabraňujú nám plne pochopiť riziká a hrozby, ktorým hrdinovia čelia.

  • Vydavateľstvo: BOOM! Studios
  • Formát: zošit
  • Jazyk: anglický
  • Scenár: Matt Kindt
  • Kresba: Matt Smith
  • Dátum vydania: 11. 2019
  • Dátum vydania pokračovania: 12. 2019

Hlasujte na našom Facebooku, aký komiks pre vás zrecenzujeme budúci týždeň.

Dnes tu máme srdcové záležitosti. O ktorom z komiksov by ste sa radi dozvedeli viac? 🙂 ?Heart Attack – Manipulácia…

Uverejnil používateľ Multiverzum Utorok 19. novembra 2019

Adam Olejár

Fanúšik hororu, RPG hier a šialenej vedy

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Solve : *
16 − 3 =