Gambit #1 – Komiks zaseknutý v minulosti

Remy LeBeau, známejší skôr pod prezývkou Gambit, je zlodej. Vyrastal v New Orleans a medzi jeho zbrane patrí šarm, dôvtip a schopnosť meniť obyčajné veci na veci explodujúce. Ororo Munroe je známejšia ako Storm. Je to mutantka ovládajúca počasie. Donedávna bola vedúcou postavou X-Menov, avšak stretnutie so zlosynmi menom Nanny a Orphan-Maker ju obralo o dospelosť a Ororo je opäť dieťa. Rovnaké dieťa, ktoré ako zlodej vyrastalo v uliciach Káhiry. Bude spolupráca Gambita a Ororo znamenať katastrofu? Alebo práve vznikol najlepší zlodejský tandem v dejinách X-Menov?

Ako už z úvodu vyplýva, príbeh tohto komiksu sa odohráva mimo aktuálne dianie. Mutanti nemajú svoj vlastný ostrov, nekolonizovali Mars a nedá sa povedať, že by boli na vrchole. Miniséria Gambit nás totiž vracia v čase, na začiatok 90. rokov, keď vychádzala séria Uncanny X-men. Tú v tomto úspešnom období písal Chris Claremont a niet sa čomu čudovať, že príbeh vo svojej novinke situoval práve sem. Určite sa nájdu fanúšikovia X-Menov, ktorí sú unavení z aktuálneho veľmi košatého diania a sveta, ktorý sa už ani trochu nepodobá na ten, ktorý bol v kurze pred približne 30 rokmi. A práve pre nich to môže byť veľmi vítaný únik a nostalgický návrat. Ale čo ostatní čitatelia?

Ak nepatríte medzi ortodoxných fanúšikov Chrisa Claremonta a jeho práce, nebude vám príbeh pripadať výrazne atraktívny. Je totiž ukotvený v Claremontových základoch, na ktoré sa v príbehu dosť často odkazuje. V dnešnej dobe nie je zvykom dávať do poznámok editora 30 rokov staré komiksy a asi sa ani nedajú očakávať encyklopedické vedomosti u každého, kto tento zošit chytí do ruky. Claremont teda počas celého diania žmurká na skupinku verných a ostatným neostáva nič iné, iba krčiť plecami a čítať vcelku triviálny príbeh s nádychom doby dávno minulej.

Kreslič Sid Kotian a kolorista Espen Grundetjern odviedli skvelú prácu. Vizuálne spracovanie je živé, hravé a má šmrnc, ktorý dnešným X-Menom občas chýba. Veľmi dobrému dojmu trochu podkopáva nohy obrovské množstvo textu, ktoré je pre pochopenie príbehu asi nutné, ale mnohé zaujímavé scény to vyslovene ničí. Dvojnásobne to mrzí z dôvodu, že je vysoko pravdepodobné, že vizuálnymi prvkami by sa dala časť textu úplne nahradiť. Plus sa tým asi vraciame k problému, ktorý som načrtol v predošlých riadkoch. Potreba vysvetľovať, aby sa chytali aj bežní čitatelia.

Alex Sinclair / Whilce Portacio

Chris Claremont si urobil výlet do doby, keď mu išla karta asi podobne ako Gambitovi. Predviedol nám, čo všetko vymyslel a aké boli jeho príbehy. Pozval nás do ich spoznávania, aj keď vhodnejšie by bolo možno konštatovanie, že nás do toho dotlačil. Pre fanúšikov jeho práce ide určite o povinnosť a vítané spestrenie. Pre väčšinu čitateľov pôjde skôr o historickú exkurziu, než o čosi príbehovo zaujímavé a to je určite škoda.

Scenár – Chris Claremont
Kresba – Sid Kotian
Coloring – Espen Grundetjern
Obálka – Alex Sinclair / Whilce Portacio
Lettering – Clayton Cowles
Vydavateľstvo – Marvel
Dátum vydania – 27. júla 2022

Drackula

Beneath this mask there is more than flesh. Beneath this mask there is an idea, Mr. Creedy, and ideas are bulletproof. (V for Vendetta)

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Solve : *
18 × 10 =