Júlová hra mesiaca – Octopath Traveler

Vítam vás pri druhej letnej hre mesiaca. Ako som spomínal už v júnovom článku, leto je v hernom priemysle pomerne mŕtve obdobie, keď toho príliš nevychádza. Všetci vydavatelia si tie najväčšie pecky nechávajú na jeseň, prípadne predvianočné obdobie. Niečo ale predsa len máme. Octopath Traveler je hra, ktorá bola veľmi netrpezlivo očakávaná pomerne malou, zato ale veľmi dedikovanou komunitou – hráčmi JRPG. Vývojári sľubovali absolútne klasický herný zážitok podobný JRPG hrám z 90. rokov. Ťahový súbojový systém, silný príbeh zameraný hlavne na charaktery s krásnou 2.5D grafikou (pozrite si videá okolo, minimálne s tou grafikou skutočne nekecali) a zapamätateľnou hudbou.

Ako to teda dopadlo? Už len z toho, že čítate tento článok, sa dá dedukovať, že dobre. Podľa recenzentov je to najlepšie hodnotená júlová hra a reakcie samotných hráčov sú veľmi pozitívne. To ale neznamená, že je hra úplne bezchybná. V silnejšom mesiaci by sa sem asi nedostala, takisto zrejme nebude kandidovať na hru roka (aj keď na najlepšie RPG možno nomináciu dostane). Ku konkrétnym výčitkám sa ešte dostaneme, poďme si najprv povedať, čo za hru to vlastne je.

Ako som už písal, vývojári sa prezentovali snahou o klasické JRPG so všetkým, čo k tomu patrí. Preto asi nikoho neprekvapí, že za ňou stojí Square Enix, majitelia dvoch najväčších JRPG značiek vôbec – Final Fantasy a Dragon Quest. Spolu so štúdiom Acquire a so značnou podporou Nintenda (tu treba povedať, že hra je exkluzívna pre konzolu Nintendo Switch) vydali hru v júli celosvetovo, teda v rovnaký čas v Japonsku aj na západe. Takmer okamžite sa museli aj ospravedlňovať, pretože hra bola v Japonsku beznádejne vypredaná takmer celé dva týždne po vydaní. Japonskí hráči očividne stále radšej kupujú fyzické kópie. V každom prípade, mesiac po vydaní mali na konte viac ako milión predaných kusov. To síce globálne nie je veľa, ale keď si zoberieme, že ide o hru okrajového žánra, navyše exkluzívnu pre jednu konzolu, ide o značný úspech.

Okrem nádhernej grafiky recenzenti chvália najmä výborný súbojový systém, ktorý je síce v jadre klasický ťahový, ale s dostatkom nových prvkov, ktoré ho ozvláštňujú a robia v rámci žánra unikátnym. Hudba je, tak ako bolo sľubované, vynikajúca a padajú mnohé slová o najlepšom hernom soundtracku tohto roka. V konkurencii God of War je to veľká chvála. Príbeh je hlavným bodom rozporu. Konkrétne jeho štruktúra. Pomôžem si trochu prirovnaním ku knihám. Pri Octopath Traveler ide skôr o zbierku poviedok z rovnakého fantasy sveta, než o nejaký súvislý román. Každý z ôsmich herných charakterov má totiž vlastný príbeh, ktorý sa odohráva viac-menej nezávisle od tých ostatných. To znamená, že aj keď máte v parte 4 rôzne postavy, hneď ako prídete do nejakej príbehovej zóny, jediný schopný interagovať s okolitým svetom ostane práve ten charakter, pre ktorého je daná zóna určená.

To vedie k dvom problémom. Jednak prichádzate o jednu z klasických vlastností JRPG – interakciu medzi postavami v rámci príbehu. No a potom to vedie k určitej repetitívnosti. Hra je síce otvorená a nenúti vás k nijakému konkrétnemu postupu, a teda si pokojne môžete najprv dokončiť jeden príbeh a až potom začať ďalší, ale štruktúrovaná je takým spôsobom, že by to bolo neefektívne. Ako príklad uvediem, že prvé kapitoly príbehu za každú postavu sú na mape blízko seba, pričom druhé kapitoly sa otvoria síce hneď, ale na druhej strane sveta. A práve to vedie k repetitívnosti, hlavne zo začiatku, pretože všetky tie dobré veci (súbojový systém, hudba, dabing atď.) začnú skutočne žiariť až v pokročilých štádiách hry.

Každopádne ide len o jeden problém v obrovskej hre, ktorá vám zaberie desiatky hodín. Niežeby takmer všetky JRPG nemali rovnaký problém – príliš dlhý začiatok. V mojej obľúbenej Persone 5 sa hráč prvých pár hodín ani nedostal k hraniu, len čítal príbeh. Pre podrobnejšie recenzie sa obráťte napríklad na Eurogamer, video vám tentoraz pre zmenu poskytne Jim Sterling s jeho unikátnym prezentovaním recenzie. No a pokiaľ máte Switch a radšej sa spoľahnete na vlastný názor, nech sa páči, k dispozícii je demo verzia.

To, samozrejme, ešte nie je všetko. Ako sa už stalo tradíciou, dám vám aj nejaké alternatívy. Predsalen, JRPG nie je žáner pre každého. V júli vyšla ešte minimálne jedna hra, ktorá stojí za zmienku. Je ňou The Banner Saga 3. Posledný diel trilógie vikingským folklórom inšpirovaných fantasy RPG. Vzhľadom na to, že príbeh je absolútne priamym pokračovaním predošlého dielu, nebudem sa o ňom príliš vypisovať, kvôli spoilerom. Vedzte len toľko, že pokiaľ ste hrali predošlé dva diely a páčili sa vám, určite si nemôžete nechať ujsť tento záver. Kritici sa zhodujú, že je rovnako dobrý, ak nie lepší ako tie predošlé. Recenzie čítajte a videá pozerajte len na vlastné riziko, pretože skutočne obsahujú spoilery minimálne k predošlým dvom dielom.

Týmto by som dnešný článok uzavrel. Nabudúce sa stretneme už pri poslednom letnom mesiaci, kde nás ale čaká hneď niekoľko hier na výber. Prichádza veľa očakávaných titulov (pokračovania, datadisky, nové vydania starších hier), ale takisto aj indie hity, ktoré určite stoja za pozornosť. Uvidíme, čo z nich sa nakoniec stane hrou mesiaca. Navyše by som ešte chcel pripomenúť, že sa (v čase písania článku) už o pár dní začína najväčšia herná akcia v Európe – nemecký Gamescom. Určite ho budem sledovať a pokiaľ príde väčšie množstvo zaujímavých oznámení, snáď bude aj zhrňujúci článok. Pokiaľ toho bude len máličko, sledujte náš Facebook, kde postneme všetky zásadné informácie.

Zaujal ťa tento článok? Staň sa fanúšikom našej facebookovej stránky a buď pravidelne informovaný o všetkých novinkách. A ak chceš nahliadnuť do zákulisia, sleduj nás na Instagrame.

Tayshren

Kallor shrugged. ' I have walked this land when the T'lan Imass were but children. I have commanded armies a hundred thousand strong. I have spread the fire of my wrath across entire continents, and sat alone upon tall thrones. Do you grasp the meaning of this?' 'Yes,' said Caladan Brood. 'You never learn.'

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Solve : *
20 ⁄ 10 =