Lovecraft Country – Cesta Lovecraftovou krajinou

J. J. Abrams a komik/hororová ikona Jordan Peele na HBO hrdo uviedli seriál Lovecraftova krajina (Lovecraft Country). To stačilo, aby séria získala moju pozornosť – mená producentov. Abrams je známy svojimi „mystery boxami“ a Peele zase mrazivou symbolikou. Nevedel som si predstaviť, ako sa popasujú s lovecraftovským hororom.

V prvom rade treba poznamenať, že Lovecraft Country nie je o Lovecraftovi. Ide o adaptáciu knihy Matta Ruffa, ktorá sa dočkala aj českého prekladu. Ja som ju však nečítal, do seriálu som šiel nepoškvrnený, bez očakávaní, ktoré by boli viazané na knihu. To pre nás ani nie je dôležité.

Sociálna pulpová dráma

Lovecraft Country je príbeh mladého černocha Atticusa Freemana, jeho rodiny a priateľov, ktorý sa odohráva v Amerike päťdesiatych rokov. Čo znamená, že od seriálu automaticky môžeme očakávať témy ako rasizmus, segregácia, systémové utláčanie menšín. Do toho sa mieša nadprirodzená zápletka v podobe Tickovej rodinnej záhady a mágie v jeho krvi. Lovecraft Country nie je o Lovecraftovi, hoci narazíme na niekoľko prvkov jeho hororu. V skutočnosti je to seriál, ktorého jednotlivé diely pracujú s rôznymi motívmi pulpovej literatúry daného obdobia. Dôjde aj na mimozemšťanov, na strašidelné domy, kliatby, hľadanie pokladov, cestovanie v čase či konšpirujúce kulty. Každá epizóda sa nesie v inom duchu, hoci na povrchu je stále ucelený príbeh Atticusa a jeho tajomného rodinného dedičstva.

(zdroj: Netflix)

Seriál je dostatočne uvedomelý, aby upozorňoval diváka na jeho previazanosť so žánrom, a metatextovosť je priamo súčasťou narácie. Ide o poctu ranej popkultúre, v ktorej však černosi hrali malú úlohu, čo séria obracia a robí z nich centrálny bod naratívu. Názov takisto odkazuje na systémový rasizmus, nielen v živote Ameriky danej doby, ale aj v jej literatúre.

Lovecraft bol presvedčený rasista, avšak ani dnes sa o tom veľa nehovorí. Radšej si všímame jeho prínos do žánra hororu, napriek tomu, že jeho neznášanlivosť k ľuďom inej pleti je v jeho príbehoch očividná a silná. Zakrývame si pred ňou oči, ospravedlňujeme ju. Rasista, ktorý má nespochybniteľný vplyv na žáner a pomáhal formovať populárnu kultúru do súčasnej podoby. Nemôžeme ho vyškrtnúť z kánonu ani ignorovať, aj keby sme chceli. A taká je celá americká krajina, aspoň tá, v ktorej sa pohybujú hrdinovia seriálu. Rasizmus je skrytý, očividný, ignorovaný a oslavovaný. Oni sa stým musia vyrovnať.

Tak v čom je problém?

To je základný problém seriálu. Má akoby dve roviny, medzi ktorými prepína – sociálna dráma a pulpové dobrodružstvo. Nie vždy tieto roviny ladia, prechody medzi nimi sú často násilné a vytvárajú neuspokojivý naratív. Uvediem príklad: hrdinov v lese obkľúčia rasistickí policajti so zbraňami, zahnali ich do kúta, napätie stúpa, lebo čakám, ako si s tým poradia. Supernaturálny zásah do deja je ako deus ex machina.

(zdroj: Netflix)

Samy osebe sú obe linky uspokojivé, tematicky previazané, ale ich vzájomná interakcia (civilný teror a nadprirodzenu) je vratká. Seriál tak často pôsobí spomalene, niektoré zápletky sú priľahko vyriešené, iné sa strácajú v efektnosti fantastična. Tempo rozprávania je nevyladené, v jednu chvíľu je pomalé, skoro až nudné a v druhú sa dupne na plyn a divák nestíha sledovať, čo všetko sa deje.

Odhliadnuc od toho, je to dobre natočený i zahraný seriál. Plný napínavých momentov i zaujímavých easter eggov. Balansuje však na hrane žánrového klišé, ktoré ani zameranie na černošskú komunitu neurobí zaujímavým. Ako človek milujúci pulp som vedel oceniť žánrovú hru, ale pri polovici častí som sa nudil. Nie kvôli nedostatku kvality, ale práve preto, že som to už všetko poznal. Mal som pocit, že mi je opakované už povedané.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Solve : *
15 − 9 =