Zborník slovenských komiksov Pomimo – siedme číslo so symbolickou témou 7 hriechov – zaplnili diela stálych členov združenia, ako aj hosťujúcich autorov, pričom sa každý z nich venoval jednému hriechu.
Zborník otvára Pýcha od Lukáša Freytaga. Čiernobiela farebná škála podčiarkuje historické zasadenie príbehu, ktorý sa vracia do obdobia druhej svetovej vojny, k Benitovi Mussolinimu. V roku 1940 totiž Duce predniesol z balkóna paláca v Miláne pamätný príhovor, ktorý viedol k vstupu Talianska do vojny. Freytagov preklad tohto prehovoru nás sprevádza celým príbehom a tvorí príjemný kontrastný prvok k dianiu na paneloch. Samotný text by si však zaslúžil korektúru – v aktuálne podobe nielenže obsahuje gramatické chyby, ale vo viacerých okamihoch sa pohybuje na hranici zrozumiteľnosti.
Lakomstvo Briana Terrera je vo viacerých ohľadoch protikladom predošlého komiksu. Indiánsky mýtus o tom, ako boh Wakan Tanka stvoril svet a človeka, hýri sýtymi farbami, nešetrí hriešnou červenou a strieda panely s celostranovými kompozíciami.
Ladislav Dlhý nás v Závisti opäť zoberie do histórie. V prvej tretine 20. storočia dosiahol záujem o staroveký Egypt svoj vrchol a Dlhého výtvarný štýl aj rozprávanie výstižne zachytávajú vtedajšie ľudské vzrušenie z lúštenia tajomných hieroglyfických textov a hľadania hrobiek faraónov. Príbeh však ukazuje, že viac než Agatha Christie autora inšpiroval Lovecraft a mrazivý záver komiksu sa stáva príjemným prekvapením.
Odľahčujúci humorný prvok vnáša do zborníka komiks Kataríny Dudášovej, ktorá ukazuje, že hriešny Hnev je skrytý v každom z nás a niekedy stačia maličkosti na to, aby sme sa premenili na pekelné monštrum. Práve instantná premena a zúrivé besnenie, ktorým autorka venovala tri strany, sú highlightom komiksu a výstižne zachytávajú moderné chápanie hnevu, aktuálne predovšetkým v populárnej kultúre (a. k. a. „rage“).
Ďalší čiernobiely komiks predstavuje svet budúcnosti, ktorý bojuje s preľudnením. Hoci by sme s Martinom Englerom mohli polemizovať, či je problémom v komikse skutočne Smilstvo, faktom je, že jeho rozprávaniu o systémovej kontrole a udržiavaní počtu obyvateľstva prináša potrebný podnet na zamyslenie. Nahustené línie a hra s kontrastom dodávajú komiksu špinavý, kyberpunkový nádych, ktorý sa výborne hodí k pochmúrnemu, ironickému záveru rozprávania. Jeho pointa však môže ujsť najmä príležitostnému čitateľovi, ktorý nie je zvyknutý čítať medzi riadkami (resp. panelmi). To, akým spôsobom vlastne funguje poradovník „prideľovania“ detí, by si žiadalo o trošku viac vysvetlenia (alebo dlhšie hľadanie súvislostí) – výstižnejšie to zvládla napríklad jedna poviedka zo série Love, Death + Robots.
Výtvarný štýl Martina Schwarza s dôrazom na detaily skvelo sadol k téme jeho príspevku. Obžerstvo, na rozdiel od predchádzajúcich komiksov, spracúva tému hriechu viac metaforicky a presúva ťažisko pozornosti z konajúceho hriešnika na objekt jeho skutkov a následky. Ide jednoznačne o najdrastickejšie zobrazenie jednoduchého procesu v celom zborníku; brutálnej pomste „zavraždených“ však nechýba ironická pointa, a to je dobre. Odľahčuje celkové vyznenie príbehu a láka čitateľa skĺznuť k jednému z ďalších hriechov – škodoradosti.
Pri prvom pohľade na Lenivosť Petra Csányiho sa čitateľ neubráni myšlienke na exotiku conanovských dobrodružstiev, v ktorých sa sporo odetá deva ocitla v zajatí zvrhlého tyrana. Autor nás síce v zápätí prenesie do prítomnosti, náznaky a symboliku však využíva ďalej. Platí to pre tyranove posledné slová, hada ako symbol hriechu, ktorý sa vinie celým rozprávaním, ale aj chaotické množenie panelov reprezentujúcich myšlienky hlavnej hrdinky. Škoda len trochu rýchleho záveru, ktorý by vyznel lepšie bez zbytočného didaktizujúceho tónu.
Bonusom v zborníku je séria linorytov na tému 7 hriechov od Lukáša Cehľára. Súbor prác, ktorý tvorí jeho bakalársku prácu, opäť posúva výtvarné možnosti spracovania hriešnej témy. Čiernobiele linoryty zobrazujúce jednotlivé hriechy majú jasnú symboliku, navyše je však príjemné stratiť sa v ich detailoch. Je veľmi jednoduché predstaviť si ich ako knižné ilustrácie a oceniť treba aj sebareferenčnú rovinu Lenivosti.
Cehľárove práce tvoria skvelú bodku za celým zborníkom. Pomimo opäť prinieslo zaujímavý mix prác, ktoré sa síce zaoberajú jednou témou, dokážu ju však spracovať rozdielne – nielen po vizuálnej stránke, ale aj v rámci rozprávačských postupov. Hoci sa autori v editoriáli priznávajú k prvoplánovému výberu témy, faktom je, že hriechy nás nikdy nebudú nudiť. V prípade tohto zborníka dokonca vyslovene bavia.
Zhrnutie
Téma 7 hriechov zďaleka nie je vyčerpaná – nový zborník Pomimo je toho dôkazom po výtvarnej aj príbehovej stránke a opäť predstavuje príjemný výber zo slovenského komiksu. Niektoré texty by však potrebovali korektúru.