Jednorožec 3 – 4: Záverečný boj o telo a dušu človeka
Začiatok roku 2021 nám vďaka CREW priniesol aj súhrnné vydanie tretieho a štvrtého dielu francúzskeho komiksu Jednorožec, v ktorom Mathieu Gabella a Anthony Jean vykresľujú fantastický, renesančným duchom presýtený zápas o ľudské telo a budúcnosť človeka. O preklad vysokej kvality sa, prirodzene, opäť postaral Richard Podaný.
Tretia časť s názvom Temné vody benátske priamo nadväzuje na predchádzajúce udalosti, a ako už z názvu vyplýva, posiela skupinku hlavných hrdinov do ďalšej destinácie ich „tour de rennaisance“ – Benátok. Už samotné zasadenie deja do obdobia populárneho karnevalu masiek má svoju symboliku: záhady sveta navôkol boli odhalené, konflikt je načrtnutý, tentoraz sa pozornosť autorov i čitateľa sústredí viac na vzťahy postáv, ich motivácie a zamlčané úmysly.
Zatiaľ čo teda lekári na čele s Ambroisom a Nostradamom pátrajú po stvoriteľovi upravenej „mykrobios“ či „hávede“, ktorá je schopná zničiť ľudské telo, rímskokatolícka cirkev a benátsky dóža spúšťajú veľkolepý plán na ovládnutie ľudstva. Do dejovej linky pribudli akčnejšie pasáže aj epické momenty, autori ich však stále vyvažujú pokojnejšími rozhovormi, na ktorých rozsah nemusí byť čitateľ amerického mainstreamu zvyknutý.
Primerane tomu sa zmenila aj vizuálna štruktúra rozprávania. Viac sa hrá s veľkosťou panelov a farebnými škálami, čo pri väčších obrazoch umožňuje autorom detailnejšie vykresliť postavy Prvotných a zároveň dodáva vybraným momentom epický ráz. Zobrazenie obrovskej Hydry ukrytej v meste je toho dokonalým príkladom.
Hoci sú však väčšie panely výstavnou skriňou francúzskej ilustrácie, menšie naopak trpia nedostatkom detailu. Zamrzí to o to viac, že pri mnohých z nich je sústredenie na detail podmienkou pre zachytenie jemných nuáns rozprávania (striedanie masiek, postavy v tieňoch alebo na okrajoch panelov). Zdá sa, že aj samotné rozprávanie ustúpilo akčnejšiemu poňatiu a na logike a konzistentnosti príbehu je to cítiť.
Našťastie však tento neduh odstráni záverečný diel Deň Veľkého krstu, ktorý sa štruktúrou rozprávania vracia k prvému a druhému dielu Jednorožca. Hrdinovia sa presúvajú do poslednej destinácie, ktorú by v spojení s daným historickým obdobím bolo hriechom nespomenúť – do Transylvánie. Príbeh naberá obrátky: na svetlo sa dostávajú posledné (no nemalé) odhalenia, ktoré by zásadným spôsobom mohli zmeniť boj o prežitie človeka i Prvotných. Ukazuje sa pritom, že nielen Upírka je iná, než sa na prvý pohľad zdá. Jednorožec vlastne nemusí byť spásou ľudstva (čo ak spôsobil prvú prírodnú katastrofu?). A čo taký Leviatan…
Všetky informácie, ktoré doteraz hlavní hrdinovia získali, nachádzajú svoje uplatnenie a žiadny nový diel skladačky nie je navyše. Mytológia tohto pseudorenesančného sveta kombinuje grécke báje a biblické príbehy elegantne a premyslene. Vyžaduje od čitateľa sústredený záujem (ani trochu historického prehľadu nie je na škodu) – ak ho však získa, odmení sa viacvrstvovým príbehom o (znovu)zrode(ní) nášho sveta. Záverečná metafora s istým mýtickým zverom a prekvapivo stredoeurópsky epilóg sú len čerešničkou na torte.
Jednorožec ako komiksový celok rozhodne stojí za našu pozornosť. Nedosahuje možno filozofické výšiny niektorých kultových diel, je však skvelo vyváženou kombináciou atmosférickej ilustrácie a detailne premysleného príbehu. Originálna historická fantasy par excellence.
Za recenzný výtlačok ďakujeme vydavateľstvu CREW.
- Vydavateľstvo: CREW
- Jazyk: český
- Preklad: Richard Podaný
- Rok vydania: 2021
- Počet strán: 128
- Väzba: brožovaná
- Rozmery: 190 × 260 mm
- ISBN:9788074499579
Zhrnutie
Pár chýb sa nájde, áno. Záver historického fantasy komiksu ich však hravo prekoná atmosférickou grafikou a originálnym príbehom spájajúcim grécku mytológiu a biblické príbehy.