Jednorožec – Znovuzrodený duch renesancie

Napínavé čítanie v podobe Jednorožca od dua Mathieu Gabella a Anthony Jean nám v závere tohto podivného roka prinieslo CREW v edícii Modrá Crew a v preklade Richarda Podaného. Na druhú polovicu štvordielnej fantasy komiksovej série z obdobia renesancie si však ešte budeme musieť počkať.

V práve vydanom dvojzväzku sa zatiaľ môžeme zahĺbiť do rozprávania odohrávajúceho sa v roku 1565. Hlavnými hrdinami príbehu sú členovia vtedajšej vedeckej elity – lekári. Gabella a Jean si dali záležať a predstavili nám tím reálnych historických postáv na čele s Ambroisom Parém, niekoľkonásobným francúzskym kráľovským chirurgom. Sekundujú mu však aj kolegovia z Nemecka či Talianska, pretože podobne ako renesanciu, ani príbeh Jednorožca nezastavia hranice štátov.

A o čo vlastne ide? Doktora Parého jedného dňa zavolajú prezrieť zohavenú mŕtvolu. Jediné, čo však stihne nájsť, kým ho zastavia lekári z fakulty, je nezvyčajný kostený úlomok v hrudi mŕtveho a zvláštny zhluk tkaniny na jeho šiji. Strážnici mu tiež prezradia, že niekto vylúpil veľkú podlhovastú truhlicu v izbe. Medzitým kdesi v nemeckých horách majster Jäger stopuje zraneného netvora, ktorý chcel zabrániť vražde svojho pána. A na správy o počínaní lekára aj lovca netrpezlivo čaká rímsky biskup. Tuší totiž, že do diania sú zapletení členovia istého tajného kultu. A jediné, čo ich všetkých spája, je šesť záhadných tapisérií a tvory až príliš podobné ľuďom…

Scenárista Gabella pre nás pripravil mysteriózny napínavý príbeh, v ktorom proti sebe postavil štyri frakcie: fakultných lekárov nasledujúcich tradičné učenie, novátorov, ktorí sa neboja pitiev a detailného štúdia anatómie (a my vieme, že v 16. storočí to nebolo práve žiaduce), tajný rád asklépiovcov koketujúcich s alchýmiou a astrológiou a, samozrejme, katolícku cirkev. Boj o nesmrteľnosť duše ide bokom – tu sa rozbiehajú preteky o minulosť a budúcnosť ľudského tela, o predchodcov ľudskej rasy a tvorbu nového človeka.

V prostredí bohatom na škrobené goliere, nočné prepady, nájomných vrahov, morové epidémie, antickú mytológiu či prorokov tak nemáme núdzu o intrigy, prevracanie kabátov, šifry ukryté v obrazoch a neľudské stvorenia. Gabella si toho na plecia naložil naozaj veľa a postavy majú na každej strane čo povedať. Je však nutné dodať, že historické základy prírodných vied, ktoré tvoria obsiahle teoretické pozadie príbehu, dokázal vysvetliť jednoducho a zároveň pridal aj funkčnú humornú zložku.

Jean príbeh obliekol do príjemného, takmer až rozprávkového výtvarného štýlu. Nezachádza síce príliš do detailov, no základné charakteristiky postáv navrhol natoľko jedinečne, aby sme od seba dokázali odlíšiť aj jednotlivých bradatých doktorov. Využíva tri základné farebné škály, a to vlastne na odlíšenie prostredí a navodenie atmosféry stačí. Pohral sa pritom aj so šerosvitom, čím požmurkáva na znalcov výtvarného umenia; technika bola u renesančných maliarov obľúbená a kontrastným zobrazením svetla a tmy dodávala obrazom tajomnosť. Jean sa okrem toho pohybuje aj v svetlohnedých tónoch, ktoré asociujú pergamen a staré knihy a ešte viac podčiarkujú historickosť jednotlivých obrazov.

Anthony Jean a Mathieu Gabella
Anthony Jean a Mathieu Gabella okrem Jednorožca spolupracujú aj na novom vydaní príbehov o barbarovi Conanovi. (zdroj: actuabd.com)

Na druhej strane je však nutné povedať, že tmavé modročierne panely, najmä tie menšie, na zvolenú farebnosť doplácajú. Bez kontrastu sa v nich strácajú detaily, ktoré by čitateľa mohli inak zaujímať (napr. zobrazenie príšer) alebo by vniesli do obrazov väčšiu hĺbku. A ani Mathieu Gabella nie je bez viny: keď sa pozrieme na komplexnosť informácií, ktoré nám chce o alchýmii, medicíne a histórii fikčného sveta podať, musíme počítať nielen s celkom „ukecanými“ postavami, ale aj s niekoľkými stránkami, ktoré nemajú iný než takýto poučný charakter. Chvíľu tým pádom trvá, kým sa čitateľ vo faktoch zorientuje.

Ako však vieme, renesancia je aj taká. Tmavá, záhadná, obsiahla, poučujúca – no aj odvážna, inovatívna, dynamická a vtipná (pozerám na teba, Teophrastus Bombastus, zvaný Paracelsus). Ak máte napozeraných Mediciovcov a Davinciho démonov a atmosféra eziovského Talianska vás pohltila pri hraní Assassin’s Creed, niet nad čím váhať.

Za recenzný výtlačok ďakujeme vydavateľstvu CREW.

  • Vydavateľstvo: CREW
  • Jazyk: český
  • Preklad: Richard Podaný
  • Rok vydania: 2020
  • Počet strán: 104
  • Väzba: brožovaná
  • Rozmery: 190 × 260 mm
  • ISBN: 9788074499081

Jozefa "Joja" Pevčíková

"V knihe Čarodejníkov synovec od CS Lewisa je jeden z najkrajších fiktívnych svetov, o akých som kedy čítala; je to svet medzi svetmi, miesto v lese s množstvom jazierok, pričom každé jazierko, do ktorého skočíte, vás vezme do iného sveta. A toto pre mňa vždy bola knižnica." (JK Rowling)

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Solve : *
18 ⁄ 6 =