Čertův rypák – Tulipánek : Socialistický špionážny thriller

Jeseň nám okrem sychravého počasia priniesla aj Čertův rypák – Tulipánka: crewovský komiks z edície Majstrovské diela európskeho komiksu. Dva z troch komiksov, ktoré vznikli zo spolupráce francúzskeho výtvarníka Françoisa Boucqa a amerického spisovateľa Jeroma Charyna, si môžeme prečítať v jednom zväzku v tradične skvelom preklade Richarda Podaného.

Čertův rypák rozpráva príbeh ukrajinskej siroty, z ktorej sa stane „spiaci agent“ KGB v Amerike. Autori nám jeho prostredníctvom ponúkajú v podstate klasický špionážny thriller z obdobia studenej vojny: vidíme výcvik a premenu, ktorou Jurij/Bill prechádza, dôjde aj na tajné správy a kódy ukryté v schránkach a, samozrejme, aj zradcov a neľútostných nadriadených. Príbeh je navyše obohatený štipkou mysticizmu a nadprirodzena, čo ale neprekáža, skôr naopak – dokresľuje napínavú atmosféru, ktorá sa ľahko vyrovná posledným hollywoodskym trhákom.

Tulipánek na to ide prakticky úplne naopak: Paul sa ako šesťročný presťahuje spolu s rodinou z USA do Moskvy. Nezvyčajne to znie už dnes, ako to teda muselo pôsobiť v roku 1947, keď Tulipánkov príbeh začína. Netrvá dlho a Paulovi rodičia sú obvinení z vlastizrady, čo pre celú rodinu znamená odsun do gulagu v ruskej Kolyme. Retrospektívne rozprávanie o tom, ako sa Paul/Pavel stal táborovým tatérom, sa prelína so zápletkou zo súčasného New Yorku, ktorý terorizuje sériový vrah s mikulášskou maskou.

Jerome Charyn, François Boucq
Výtvarník Jerome Charyn a spisovateľ a scenárista François Boucq. (zdroj: rfi.fr)

Oba komiksy v dvojzväzku sú prezentované v tradične radených paneloch. Boucq v nich využíva celú farebnú paletu a detailnú kresbu bohatú na množstvo jemných línií. Veľmi sugestívne teda pôsobí nielen prostredie zasneženej Sibíri či špinavé ulice New Yorku zahalené vo výparoch z kanalizácie, ale aj prepracovaná, takmer karikaturistická mimika postáv. Na prvý pohľad teda môžu jednotlivé obrazy pôsobiť až zahlcujúco – sústredené čítanie však odmení čitateľa precízne budovanou atmosférou (post)stalinského obdobia.

Za výtvarnou stránkou nezaostáva ani scenár. Charyn sa prezentuje ako schopný autor, ktorý na 116, resp. 81 stranách čistého rozprávania dokázal vytvoriť konzistentný príbeh s jedinečnými postavami a na pomery žánru aj originálnou zápletkou. Dôležitou nadstavbou pútavého deja sú v prípade Čertovho rypáku a Tulipánka historické reálie. Tie až na pár výnimiek, ktoré padli „za obeť“ dynamike komiksov, zodpovedajú skutočnosti sovietskeho obdobia. Dodávajú tak obom rozprávaniam ten druh realizmu, ktorý poznáme z historických diel a výpovedí pamätníkov: explicitné vyjadrenie ľudského zla a surovosti.

Viac priestoru by si žiadali len fantastické zložky rozprávania, ktoré najmä v Tulipánkovi prichádzajú akoby ex machina, no zaujímavým smerom by mohli viesť aj príbeh Čertovho rypáka. Ten zase trpí niekoľkými scenáristickými skratkami.

Je však nutné povedať, že v oboch prípadoch ide o maličkosti v porovnaní s kvalitou komiksov ako takých a do veľkej miery vznikli ako dôsledok rozsahu a štýlu rozprávania. Pokiaľ teda máte radi spomínané historické obdobie, realizmus a špionážno-detektívne žánre, tento dvojzväzok ponúka kvalitné výtvarné aj scenáristické spracovanie, ktorého sugestívna atmosféra vás rada pohltí.

Na záver ešte tip na doplnkové čítanie: Kolymské denníky.

Za recenzný výtlačok ďakujeme vydavateľstvu CREW.

  • Rok vydania: 2020
  • Jazyk: český
  • Preklad: Richard Podaný
  • Počet strán: 216
  • Väzba: brožovaná so záložkami
  • ISBN: 9788074499227

Jozefa "Joja" Pevčíková

"V knihe Čarodejníkov synovec od CS Lewisa je jeden z najkrajších fiktívnych svetov, o akých som kedy čítala; je to svet medzi svetmi, miesto v lese s množstvom jazierok, pričom každé jazierko, do ktorého skočíte, vás vezme do iného sveta. A toto pre mňa vždy bola knižnica." (JK Rowling)

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Solve : *
10 − 1 =