Čitateľský mesačník IX.

Stále častejšie vidíme pri pohľade z okna veľmi ponurý obraz. Hrejivé slnko je už len občasný jav, dážď nám často bubnuje na parapet a výskyt hmly je skoro rovnaký ako v anglickej detektívke. Existuje však niečo, čo vie tento monotónny pohľad na svet zmeniť. Stačí navštíviť svoju obľúbenú kamennú predajňu, e-shop alebo antikvariát a o dobrodružstvá farebnejšie a pestrejšie ako jesenné lístie odrazu nie je núdza. Môžete sa vybrať na púť do Stredozeme, vyriešiť záhadu na palube vesmírnej lode Enterprise, postaviť sa Thanosovi, dať si high-five so Supermanom alebo zistiť, o čom sa práve rozprávajú hrdinovia W(T)alking Dead. Presne toto totiž robia aj prispievatelia do nášho mesačníka. Navštevujú rôzne svety a absolvujú príbehy, aby vám sprostredkovali, aké to bolo. A ak vás inšpirujú k nasledovaniu ich krokov, čitateľský mesačník splnil svoj účel.

 

Sensej

(ilustrátor, komiksový kreslič)

Robert Kirkman, Paul Azaceta – Outcast (Image, 2015)

Hororovému žánru sa zo zásady vyhýbam. Vo filme to je každú chvíľu nejaký jump scare a pri knihách vaša fantázia dokáže vyvolať obrazy, ktoré nie sú spútané rozpočtom, maskami či vizuálnymi efektmi. Nepríde mi praktické zapínať všetky svetlá na nočnej trase izba-záchod. A následný šprint späť do postele, keď sa človek snaží predbehnúť tmu.

Človek by si myslel, že hororový komiks nemôže byť vôbec taký hrozný. Omyl. Dvojici KirkmanAzaceta sa darí budovať desivú atmosféru od prvej dvojstránky.

Dej sleduje protagonistu menom Kyle Barnes, ktorého život bol sužovaný démonickými posadnutiami. So spomienkami na minulosť sa nedokáže vyrovnať, a preto uprednostňuje život v totálnej izolácii a depresii. Avšak táto rutina je narušená, keď ho osloví miestny reverend, ktorý potrebuje pomôcť s náročným exorcizmom. A presne to by Kylea mohlo priviesť k odpovediam, ktoré tak zúfalo hľadá.

Neskutočne oceňujem spôsob, akým autori dávkujú príbeh. Scenár a panelovanie idú ruka v ruke. Momenty napätia a prekvapenia sú úderné a desivé. Kresba nemusí sadnúť každému, pôsobí zjednodušene, no gestá, mimika postáv, dynamika a práca so svetlom a tieňom sú zvládnuté naozaj kvalitne a príbehu to dodáva náležitú drsnosť. Absencia detailov nenarúša prirodzený čitateľský flow, no k niektorým panelom sa človek proste musí vracať.

Komiks nájdete napríklad v ponuke Funtasticu.

Efken

(Multiverzum)

Ernest Cline – Ready Player One (Ikar, 2016)

Všetci o tom hovoria, všetci to odporúčajú, kniha, aká tu ešte nebola, to musíš prečítať! Okej. Stalo sa. Prevrat? Nemyslím si. Dobrá kniha? Určite! Ready Player One je vraj povinná jazda pre každého geeka či nerda, či hráča/-ku, či popkultúrneho maniaka/maniačku. Text nabitý odkazmi na staré hry, spôsob života takýchto ľudí, herné platformy, hudbu, filmy, svetové dejiny atď. z pohľadu budúcnosti.

Parsifal, náš hlavný hrdina, je ten najgeekovajtejší geek vo svete, v ktorom mega bohatý herný vývojár a vynálezca virtuálnej reality (OASIS) Halliday zanechal vo svete, ktorý vyrobil, zlaté vajce. Toto vajce predstavuje celú Hallidayovu pozostalosť (takže toľko prašúl, koľko dieťa žijúce v prívese nedokáže ani spočítať) a v honbe za ním vzniklo nové „povolanie“ lobovec, ktorý musí byť aspoň taký geek, akým bol samotný Halliday, ak chce byť rovnako snovo bohatý. OASIS je plne schopná nahradiť skutočnosť – herný svet, ktorý akoby ste zažívali na vlastnej koži, nakupovanie, školstvo, planéty a planetárne systémy… možnosti obmedzuje len počet kreditov, ktoré máte na konte. Reálny svet sa pre preľudnenie zmenil na vrakovisko, takže iná možnosť, než uniknúť do VR, ani neexistuje.

Máme možnosť dopodrobna sledovať Parsifalovu (vlastným menom Wade) cestu za zlatým vajcom, text je písaný v prvej osobe, takže máme ako na tanieri celé jeho prežívanie nielen lobovstva, ale aj medziľudských vzťahov, prvej lásky, strachu o život… Wade vám bude čoskoro pripadať ako starý známy. Popkultúrne odkazy, ktoré Cline v knihe využíva, sú neskutočné. Toľko informácií (aj keď selektovaných) nezoženiete ani na wikipédii. No tu prichádzame k zádrhelom: takmer každý z týchto odkazov má autor potrebu vysvetľovať. Objasňuje každú hernú mechaniku, každý Wadov krok, každú maličkosť. Ak by bola kniha určená naozaj len geekom, nebola by ideálna. Veľa z vecí, ktoré sú tam tak dopodrobna opísané, takíto ľudia dobre poznajú a mňa občas otravovalo čítať niečo, čo mi bolo dávno jasné. Rozumiem však, že text musí byť čitateľný pre široké masy (aj negeekov/nehráčov…) a určite nie každý pozná veci, ktoré autor opisuje, a tu je problém číslo dva. Mnoho zo spomenutého bude poznať aj stredoeurópsky geek, veľa z toho však nie (klobúk dolu pred tými, ktorý také veci majú v malíčku). Americké popkultúrne záležitosti 80. rokov minulého storočia (obdobie Clinovho dospievania) už nie je pre mojich rovesníkov aktuálne, takže som sa vedela stotožniť alebo plne si predstaviť len niekoľko spomenutých hier/seriálov… Otázka je, ako sa to bude čítať deckám o 10 rokov. Kniha stráca na aktuálnosti, čo je škoda, no nedá sa tomu vyhnúť. Viem si tiež prestaviť, že originálny text by znel trochu lepšie ako preklad, keďže popkulturisti a iné zvery sú zvyknutí najmä na anglicky hovoriace prostredie.

Ale nechápte ma zle, kniha ma pohltila, zabavila, silné emócie, všetko bolo! Zaujímavé bude sledovať, ako sa vysporiadajú s pripravovaným filmovým spracovaním jeho tvorcovia. Neviem si predstaviť, ako sa dá zastrešiť také množstvo značiek, no v každom prípade sa teším.

Knihu nájdete v ponuke Funtasticu.

IntrOvert

(Multiverzum)

Star Wars: Darth Maul (Marvel, 2017)

Decembrová Star Wars premiéra sa nezadržateľne blíži a tým úmerne stúpa aj hype okolo tejto značky. Čo to znamená pre fanúšika? Pre mňa to znamená, že je čas dočítať kanonické komiksy, ktorých sme sa tento rok dočkali. Prvou sériou, po ktorej som siahol, je Darth Maul. Ide o novú uzavretú sériu, ktorá je zasadená pred udalosti prvej epizódy. Nech už sa vám Skrytá hrozba páčila alebo nie, postava temného sitha Darth Maula vám musela sadnúť.

Postava si získala srdcia viacerých fanúšikov, či už svojím bojovým štýlom, svetelným mečom, podivuhodným tetovaním či rúškom tajomstva, ktorým boli jeho minulosť a výcvik zahalené. Dej päťdielnej série nám predstavuje Maula, ktorý síce už prešiel tréningom svojho majstra, no nemal tú česť postaviť sa doposiaľ žiadnemu padawanovi, nieto ešte jediovi. Jeho majster Darth Sidious drží svojho učňa nakrátko a nedovoľuje mu vyjsť z tieňa či dostať sa do konfliktu s kýmkoľvek, kto by mohol pochopiť, že muž so svetelným mečom nie je jedi, ale obávaný sith. Hnev, nenávisť a úzkosť, ktoré v mladom sithovi prevládajú, ho však ženú k rozhodnutiu konať na vlastnú päsť a poza chrbát svojho majstra.

Maul je mladý, pochabý a jeho duševné vnútro je roztrieštené a plné túžby pomstiť všetkých padlých sithov. Od tohto jeho rozpoloženia sa odvíjajú aj všetky jeho rozhodnutia, ktoré môžu čitateľa prekvapiť, zaraziť a možno aj nahnevať. Ak však pozorne sledujete jeho myšlienkové pochody, ktorých je v komikse neúrekom, budete všetkému rozumieť a s postavou sa dokážete dostatočne stotožniť. Sériu vám môžem v konečnom dôsledku len odporučiť. Vráťte sa do čias, keď slovo „sith“ dokázalo vysloviť len pár ľudí, pretože tí ostatní na rozprávky a vyhynuté zvieratká už dávno neverili.

Komiks si môžete zakúpiť napríklad na Bookdepository.

Alberto

(zberateľ, multiverzum.sk)

Punisher presents Barracuda MAX (Marvel, 2007)

Podojíme kravku, kým nám mlieko dáva, povedali si v Marveli a po predstavení záporáka Barracudu, na ktorého spoločný story-arc s Punisherom v rámci série MAX čitatelia reagovali s nadšením, požiadali Ennisa, aby si sadol k stolu a napísal mu krátku mini-sériu, ktorú ilustroval Goran Parlov.

V názve je „Punisher„, ale toho sa tu nedolistujete, je to sólovka gangstera tmavej pleti, ktorý zjavne v puberte pohltal viac steroidov ako lentiliek. Výsledkom je monštruózny rozmer bicepsu v pomere k dutine lebečnej (Parlov sa s tým nemaže a preferuje efekt či feeling pred logikou). Na druhej strane, nikto, kto tento komiks chytí do ruky, nečaká od „´Cudu“ myšlienkové pochody na štýl Oscara Wilda, ale šírenie strachu, hrôzy či predstavenie hrubej sily. Mini-séria má celkovo 5 zošitov, cca 130 strán plných ťažkého ghetto-slangu a podtitul MAX zaručuje aj explicitné scény vo forme brutálneho násilia a nejakej nahoty či sexu.

Na začiatku príbehu nachádzame Barracudu po zotavení sa z prvého stretu s Punisherom, z ktorého si odniesol novú sklenku miesto oka, zopár chýbajúcich prstov a nespočetné množstvo jaziev. V priebehu prvého issue je vyhľadaný miestnym mafiánom, ktorý ho požiada, aby sa postoral o jeho 20-ročného neduživého syna trpiaceho hemofíliou (ak sa poreže čo i len o hárok papiera, môže vykrvácať a umrieť), na ktorého nedá dopustiť a rád by dosiahol, aby aj napriek jeho hendikepu dorástol do „veľkosti“ svojho otca. Napadne mu teda geniálny nápad  jeho syn by mohol odrovnať nespolupracujúcu spojku na dovoz narkotík z južnej Ameriky a Barracuda ako najobávanejší zlosyn podsvetia je na to ten najpovolanejší. (Hej, máte syna trpiaceho na hemofíliu a zveríte ho do rúk sadomasochistického maniaka, lebo veríte, že peniaze zaručia jeho oddanosť – TRT!)

Ako sa neskôr ukáže, Barracuda sa s cieľom pozná a hneď po príchode vyloží dávnemu kamošovi do detailov účel ich návštevy a zároveň začne poškuľovať po jeho manželke (bývalej hviezde filmov špecializujúcej sa na veľké veci v anuse). Nasleduje kolotoč udalostí, ktorý dokazuje, že v tomto svete nemôže nikto veriť nikomu a spoľahnúť sa môže človek len na vlastné schopnosti a úskoky. V akcii plnej nábojov a krvi uvidíme všetky hlavné i vedľajšie postavy, jedna bizarnejšia ako druhá. Úsmevných scén je tu viac ako tých, čo vám vyrazia dych, ale komiks má pobaviť, a to myslím, zvládne po vzore hlavnej série. Len nesmiete čakať nič viac (šokojúci záver alebo hlbokú myšlienku) lebo zostanete sklamaní.

Sériu si môžete zakúpiť elektronicky na Comixology, prípadne pri troche pátrania cez Ebay alebo Amazon. Tento príbeh je aj súčasťou nedávno vydaného kompletu Punisher Max: The Complete Collection vol. 4.

(multiverzum.sk)

William Morris – Příběh o třpytivé rovině (Nakladatelství Černý drak, 2016)

Všetci veľmi dobre vieme, že majster Tolkien nebol zakladateľom fantasy par excellance, ale že aj on najprv čerpal inšpiráciu z rozličných diel. Jednak z anglosaskej tvorby, ale aj z nordickej mytológie. A čerpal námety aj z diel Williama Morrisa. Toto dielo vychádza v edícii Základní kameny fantasy a vydáva ho relatívne nové nakladateľstvo Černý drak. Myslím si, že je dosť smutné, že s týmto nápadom niekto prišiel až tak neskoro, ale lepšie neskôr ako nikdy a verím, že vo vydávaní budú pokračovať.

Toto dielo je úchvatné, kúzelné, magické a prekrásne. Nie každý ocení jazyk, v ktorom je napísané, a hlavne mladšia generácia s tým bude mať problém, lebo tej sú už rytierske stredoveké ságy a balady, nordické ságy či Don Quijote úplne neznáme a literatúra tohto typu je zaznávaná. Preklad je ale zvládnutý na jednotku, kniha je sama o sebe veľmi pútavá a všetci napäto sledujeme nepokojné osudy hlavného hrdinu. Je to spomienka na doby, keď bolo všetko iné, keď šľachetnosť, úcta, statočnosť, vernosť, hrdinstvo išli ruka v ruke s čistotou ľudského srdca. Keď nekonečná láska dvoch ľudí prekonala všetky prekážky, ktoré sa im priplietli do cesty.

Celý príbeh sa točí okolo mýtického Ostrova nehynúcich, ktorý sa nazýva aj Trblietavá rovina. Na úvod sa zoznámime s troma cestovateľmi, ktorí túto zasľúbenú zem hľadajú. Následne sa hlavný hrdina Hallblith dozvie o únose svojej snúbenice Hostage a neváha ani sekundu, rozhodne sa ju ísť hľadať. Zoznamuje sa s tajomným mužom, ktorý sa predstaví ako Líštička. Táto postava je veľmi zaujímavá, lebo už z mena vyplýva, že pôjde o úskočného a lživého človeka. Spolu sa dostanú na Ostrov vykúpenia, kde sa zoznámi so starým náčelníkom, s ktorým sa spolu vydajú do tajomnej zeme nehynúcich. No Hallblithovo čisté srdce je smutné a nepokojné, lebo nikde nenachádza svoju milovanú. Stretne aj samotného kráľa Trblietavej roviny, ale ten je tiež úskočný a vôbec Hallblithovi nepomáha. Všetci ho prehovárajú, aby ostal s nimi v krásnej zemi, kde nikto neumiera a ženy sú krásne a prítulné, ale Hallblith je príkladom rytiera, ktorého vernosť patrí len jedinej žene a pre tú je schopný obetovať všetko. Vykreslenie vzťahu Halblitha a Hostage je tiež dnešnému mladému čitateľovi neznáme, ba príde mu naivné a hlúpe, ale dielo je zasadené do doby, v ktorej čistota ľudských citov ešte prevládala nad pretvárkou a zlobou a dobro si stále našlo cestu ako zvíťaziť.

Tento príbeh je pre ľudí, ktorí sa chcú preniesť do časov možno svojej mladosti, keď čítali rozprávkové a magické príbehy, a preto budú s napätím a so zatajením dychom sledovať osudy hlavného hrdinu. Nájde Hallblith svoju milovanú a vráti sa s ňou do svojej domoviny? Povinná jazda pre milovníkov Tolkiena.

Knihu nájdete napríklad v Martinuse.

Drackula

(Multiverzum)

WE3 (Vertigo, 2004)

Príbehy o zvieratách, ktoré sa chcú vrátiť k svojim pánom, nie sú nič, čo by sme tu už nemali. Stačí si spomenúť na Lassie a jej dlhú cestu za svojou rodinou. V prípade WE3 je tento relatívne bežný príbeh trochu modifikovaný. Stratené zvieratá sú upgradnuté na zbrane s palebnou silou menšieho pluku a v ceste im stojí americká armáda, letectvo a robotický mastif. Znie to príliš uletene a bláznivo? Nedajte sa odradiť, tento príbeh má až nečakanú hĺbku.

Hlavnými hrdinami sú pes, mačka a zajac. Prostredníctvom armádnych pokusov sú zvieratá prerobené na cyborgov s obrovskou palebnou silou. Zároveň, sú úzko špecializované a ako tím sú niekoľkonásobne silnejšie. Ako to ale býva, niečo sa pokazí. Zvieratá, ktoré patria do projektu WE3, sú odsúdené na rozobratie. Sú prototypmi, pre ktoré armáda už nemá miesto. Šialená naháňačka začína v momente, keď sa zvieratám podarí ujsť a vyberú sa smerom domov.

Komiks WE3 neprináša veľa textu alebo filozofických úvah. Jeho sila tkvie vo vizuále. Akcia, ktorej je tu neúrekom, je neskutočne dynamická a má potenciál vás strhnúť. Vďaka skvelej kresbe budete hltať každú stránku a akčné scény preletíte tak rýchlo, akoby ste sami pred niečím utekali. Kresba Franka Quitelyho je okrem toho aj úžasne detailná a súboje vyzerajú krvavo a kruto. Ak berieme do úvahy fakt, že vytvoriť si vzťah k hlavným hrdinom nie je problém, emócie vo vypätých momentoch doslova tečú zo strán.

Grant Morrison ako scenárista vytvoril jednoduchý, ale o to silnejší príbeh. Nepotreboval siahodlhé dialógy, ale stačilo mu pár jednoduchých slov/zvukov od psa, mačky a zajaca. Besniaca armáda je niečo, čo snahe o vlastnú identitu, o svoj domov a pocit bezpečia a pokoja robí uveriteľnú kulisu. Na WE3 sa netreba pozerať len ako na zbesilú akčnú jazdu, aj keď tak občas pôsobí. Ak sa nad prečítaným zamyslíte, máte možnosť vidieť mnoho paralel s aktuálnym stavom práv zvierat a s tým, ako ich niektoré kruhy vnímajú. WE3 možno až príliš explicitne, ale o to jednoduchšie, demonštrovalo to, že isté hranice by sa nemali prekračovať a že emócie nie sú len výsadou ľudí, a tento fakt by sme nemali ignorovať.

Komiks vyšiel aj v češtine a nájdete ho v ponuke Funtasticu. V angličtine je dostupný napríklad na Bookdepository.

Ak hľadáte ďalšie tipy na čítanie, odporúčame vám aj naše knižné alebo komiksové recenzie.

Zaujal ťa tento článok? Staň sa fanúšikom našej facebookovej stránky a buď pravidelne informovaný o všetkých novinkách. A ak chceš nahliadnuť do zákulisia, sleduj nás na Instagrame.

 

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Solve : *
18 + 20 =