Potenciál Slender Mana vyletel komínom

31. máj 2014 – Waukesha, Wisconsin. Dve 12-ročné dievčatá, Morgan Geyser a Anissa Weier, vylákali svoju 11-ročnú spolužiačku do lesa. Tam ju následne 19-krát bodli nožom ako rituálnu obeť Slender Manovi. Napadnutá našťastie prežila.

Jún 2017 – Hamilton County, Ohio. Na matku v kuchyni zaútočila jej 13-ročná dcéra. Pri vyšetrovaní sa ukázala spojitosť so Slender Manom.

14. september 2014 – Port Richey, Florida – 16-ročné dievča zapálilo dom, v ktorom bývalo. Ten zhorel do tla. Čin je spájaný so Slender Mmanom.

Všetko to začalo v roku 2009, keď portál Something Awful dal za úlohu svojim užívateľom zretušovať bežnú fotografiu niečím desivým. Ericovi Knudsenovi sa to podarilo tak dobre, že vytvoril prakticky kultový charakter. A ako to na internete chodí, Slender Man si už ďalej žil svojím životom. Vznikali kvantá nových fotiek, príbehov, fiktívnych udalostí, a tak sa pre niekoho, kto nepoznal pozadie tejto postavy, v istých momentoch mohla strácať hranica medzi vymysleným a reálnym. Štandardne uvádzam na úvod recenzie situáciu alebo scénu z filmu, aby som tak vystihol atmosféru, v ktorej sa daný titul nesie. V tomto prípade som to urobil inak. Tri prípady, ktoré nájdete na začiatku textu, sa naozaj stali. A uviedol som ich sem preto, aby som demonštroval, kam až fenomén Slender Mana dospel.

Pre scenáristu, ktorý sa nebojí a rád prináša do žánra nové veci, musela byť toto látka snov. Príbeh, keď umelo vytvorená postava zasahuje do reálneho sveta svojou negatívnou aurou, potreboval len trochu postrčiť a film Slender Man sa mohol zaradiť medzi kultové. To by však scenárista David Birke, ktorý má na konte napríklad skvelý film Elle, nemohol k tejto téme pristúpiť tak tuctovo. Jeho kreatívna impotencia sa prejavila prakticky od začiatku, a tak namiesto niečoho mrazivého a do reality zasahujúceho, sledujeme stokrát prevarený námet, ktorý úplne kašle na tú auru, ktorú si so sebou Slender Man priniesol.

(zdroj: Itafilm)

Hlavnými hrdinkami príbehu sú štyri kamarátky, ktoré z dlhej chvíle navštívia internetové fórum, ktoré sa zaoberá paranormálnymi udalosťami a rôznymi nevysvetliteľnými záhadami, aby tam narazili na video. Hádate správne, ak si myslíte, že si ho pozrú, a tak začnú ich problémy. A následne, presne o týždeň (áno, o sedem dní!) jedna z nich záhadne zmizne a kolotoč strachu sa roztočí na plné obrátky. Ak si práve v tomto momente ťukáte na čelo, vôbec sa vám nedivím. Slender Man začína a následne pokračuje ako klasická „vyvolávačka“. Naše hrdinky síce nepovedali nikoho meno trikrát za sebou, nepozreli si žiadnu videokazetu a ani neprečítali nič z knihy, ktorú našli v pivnici, ale išli na to moderne – pozreli si online video. Na jednu stranu rozumiem, že Slender Man je ako fenomén spojený s modernými technológiami, prostredníctvom ktorých táto „urban legend“ vznikla, ale uchopiť to takto sa mi zdá viac ako nevhodné a priam až hlúpe.

Čo pokazili scenár a logické diery, nezachránil Sylvain White svojou réžiou, respektíve celé technické spracovanie filmu. Tak príšerný a nelogický strih som už dávno nevidel. Otázne je, či boli tie scény tak zle natočené a strihač vyčaroval z exkrementu bič alebo išlo naozaj o tak zlú remeselnú prácu. Neskutočne ma iritovali aj sterilné zábery, ktoré mali akože umocniť hororovú atmosféru, ale nefungovali by ani ako pozadie pracovnej plochy na kancelárskom počítači. Hrátky s kamerou a mobilom potešili, ale úplne zanikli v tom balaste, ktorý nám bol štandardne ponúkaný. A toto je len špička ľadovca. Remeselne bol Slender Man natočený tuctovo, zle a akoby z rýchlika. Tvorcovia si asi povedali, že to je iba horor, tu sa s tým nejako extra párať nemusia.

(zdroj: Itafilm)

Posledným klincom do rakvy a podčiarknutím už spomínanej scenáristickej impotencie bol záver. Ten sa vďaka dianiu, ktoré sa skoro vôbec nevyvíjalo, dal tak trochu očakávať, avšak bolo z neho cítiť, že scenárista nevie, ako to dôstojne ukončiť, a tak to radšej uhral na neurčito, v ktorom sú otvorené dvere na možné pokračovanie. Na záver si ešte neodpustil trápne žmurknutie na znalcov predlohy, akési spoločenské pokáranie a nasledujú titulky.

Celkový dojem je teda zlý. Film mal síce pár desivých pasáží, dokonca fungujúcich „jump scare“ momentov, avšak na niečo také nepotrebujete takúto predlohu. Môžeme sa baviť o tom, že Sony bolo nervózne, lebo sa bálo negatívnej publicity, keďže v čase, keď bol film v postprodukcii vrcholil súdny proces s dvojicou spomínanou v úvode. Toto je ale niečo, čo pravdepodobne ovplyvnilo komerčný úspech. Že je už tento fenomén mŕtvy? Aj to môže byť pravda, avšak ani to nebráni tomu, aby sme dostali kvalitný film, od ktorého by sme vyslovene chceli pokračovanie. V tomto prípade je však pokračovanie nereálne a myslím si, že po tomto filme ho nebude chcieť asi nikto.

(zdroj: cbs)

Zaujal ťa tento článok? Staň sa fanúšikom našej facebookovej stránky a buď pravidelne informovaný o všetkých novinkách! A ak chceš nahliadnuť do zákulisia, sleduj nás na Instagrame.

 

Drackula

Beneath this mask there is more than flesh. Beneath this mask there is an idea, Mr. Creedy, and ideas are bulletproof. (V for Vendetta)

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Solve : *
46 ⁄ 23 =