Čo čakať od novej generácie Playstation
Bez akéhokoľvek oznámenia či predošlého hypovania sa dnes z ničoho nič objavil na stránke wired.com rozhovor s Markom Cernym, systémovým dizajnérom PS4, PS4 Pro a rovnako aj ich next-gen nástupcu. Ten bude pravdepodobne pomenovaný PS5, ale potvrdené to nie je. Na túto otázku sa Mark vraj len pousmial. Čo je ale dôležitejšie je fakt, že boli potvrdené prvé konkrétne informácie o hardvéri, ktorý môžeme v týchto škatuľkách očakávať.
Asi najdôležitejšia informácia bola, že skutočne pôjde o úplne novú konzolu. Špekulácie o inkrementálnom upgrade doterajšej platformy sa môžu teda skončiť. Hardvérovo ale nebude zas taká odlišná. Stále pôjde o platformu založenú na x86 architektúre so špecificky vyvinutým procesorom a grafickou kartou od AMD. Konkrétne pôjde o osemjadrový procesor založený na tretej generácii Ryzenu so 7 nm Zen 2 mikroarchitektúrou. Grafická karta zas bude založená na Radeon Navi.
Vďaka tomuto hardvéru bude „PS5“ podporovať 3 dôležité veci. Hlavná je spätná kompatibilita s hrami z PS4. Táto funkcia je pre hráčov dôležitá a Sony sa nijak netajilo tým, že v novej generácii majú o spätnú kompatibilitu záujem. Ďalšou novinkou by mala byť evolúcia audia. V procesore by mal byť špeciálny čip, ktorý sa bude starať o 3D audio. Podľa Cerneho by sa mali hráči cítiť omnoho viac ponorení do hry, pretože zvuk by mal prichádzať zhora, zdola či zo všetkých strán. A to bez nutnosti zakupovať 5.1/7.1 reproduktory, fungovať by to malo aj s klasickými stereo reproduktormi z televízora. Sám ale priznáva, že štandardom by mali byť slúchadlá.
Ďalšou technológiou, ktorú by „PS5“ mala podporovať, je Ray tracing. Ray tracing je technológia, ktorá simuluje prechádzanie svetelných lúčov v komplexných prostrediach a umožňuje perfektne realistické nasvietenie scény. Bohužiaľ je ale aj náročná na výkon, natívne ju momentálne podporujú len grafické karty rady RTX od nVidie. Vďaka ovládačom už síce funguje aj na starších grafikách, ale výkon je pomerne slabý. To by sa ale čoskoro malo zmeniť, aj práve vďaka Radeon Navi kartám. S týmto hardvérom bude konzola podporovať dokonca rozlíšenie 8K, ale Sony pravdepodobne cieli na štandard natívneho 4K pri 60 FPS, čo sa zatiaľ na žiadnej ich konzole nepodarilo. Moje rozhodnutie kúpiť si tento rok nový televízor zrazu naberá svoje opodstatnenie.
Poslednou a zároveň najpodstatnejšou hardvérovou novinkou je SSD. Pokiaľ ste niekedy v poslednom čase hrali hry na PS4, viete, že načítavanie hry trvá vždy strašne dlho. Veľkosť súborov narástla niekoľkonásobne a klasický 5400-otáčkový disk je jednoducho pomalý. Mark Cerny hovorí, že toto bolo najväčšou požiadavkou vývojárov, keď sa ich pýtali, čo vlastne chcú od novej konzoly. Potrebujú SSD, aby znížili nahrávacie časy. V rámci prezentácie pre Wired Mark ukazuje rozdiel v hre Spider-Man medzi PS4 Pro a devkitom konzoly novej generácie. Zatiaľ čo pri PS4 Pro trvalo načítať lokáciu, do ktorej sa teleportoval, 15 sekúnd, na novej konzole 0,8 sekundy. To je skutočne zásadný rozdiel.
Sony momentálne nezverejnilo špecifikácie tohto SSD (výrobca, veľkosť, štandard), ale Mark tvrdí, že čistý výkon bude mať vyšší ako čokoľvek, čo sa dá momentálne dať do PC či laptopu. To by znamenalo, že bude pravdepodobne využívať štandard PCIe 4.0, ktorý sa aj na PC dostane až tento rok. Tretia generácia Ryzen procesorov ho podporuje, takže pravdepodobnosť je pomerne vysoká. Zároveň som ochotný sa staviť, že SSD bude pomerne malé, čisto na boostovanie výkonu momentálne hranej hry, pričom ako dátové úložisko sa bude stále používať klasický hard disk. Jednoducho kvôli cene – terové SSD stojí skoro toľko, čo polovica celej konzoly. To si úplne nemôžu dovoliť. Ale uvidíme, akou cestou sa vydajú.
Dozvedeli sme sa prvé a pomerne zásadné informácie o novej konzole od Sony. Momentálne síce nechcú hovoriť o nových službách či ďalších technológiách (streamovanie, predplatiteľská služba, nový ovládač atď.), ale Mark tvrdí, že sa čoskoro dozvieme ďalšie informácie. Jasné ale je, že to nebude v júni na E3, pretože Sony sa jej na rozdiel od minulého tento rok nezúčastní. Samozrejme, odhalenie samotnej konzoly (design, uvádzacia cena, dátum vydania) bude spojené s nejakým veľkým eventom, preto nám neostáva nič iné, ako dúfať, že ten bude čo najskôr.
Zaujal ťa tento článok? Staň sa fanúšikom našej facebookovej stránky a buď pravidelne informovaný o všetkých novinkách! A ak chceš nahliadnuť do zákulisia, sleduj nás na Instagrame.